کارگران فولاد
/

۱۷ کارگر معترض در اهواز به حبس و شلاق محکوم شدند

در پی شکایت کارفرمای شرکت گروه ملی فولاد ایران از تعدادی از کارگران معترض این شرکت در اهواز، دادگاه برای این کارگران حکم شلاق و جریمه صادر کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری ایلنا با انتشار این خبر نوشت که این احکام از سوی دادگاه انقلاب اهواز و متعاقب گزارش مرجع انتظامی و شکایت شاکی پرونده کیفری «شرکت صنعتی و بازرگانی شفق راهیان اکسین» صادر شده است.

دادگاه انقلاب ۱۷ کارگر را به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» در جریان اعتراضات سال گذشته گروه ملی فولاد، به پرداخت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت بدل از سه ماه حبس تعزیری، و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرده است.

این کارگران در سال ۱۴۰۱به وضعیت مدیریتی شرکت و وضعیت حقوقی خود از جمله بحث‌عدم اجرای طبقه‌بندی اعتراض کرده بودند. پیش از این شکایت شرکت از کارگران در سال گذشته در پی تجدیدنظر دادگاه به قرار منع تعقیب ختم شده بود که شرکت مزبور دوباره در فقره دیگری اقدام به شکایت از کارگران معترض کرد.

در حکم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز آمده است: «با توجه به وضعیت خاص متهمین کارگر، به لحاظ فقدان سابقه محکومیت کیفری، با احراز شرایط مقرر در ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات شلاق تعیینی هر یک از کارگران را به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده تا در صورت‌عدم ارتکاب جرائم، مجازات تعلیقی نیز نسبت به ایشان اجرا می‌شود».

ایلنا نوشت که این رای ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ واقعی، قابل واخواهی در این مرجع و پس از انقضا، ظرف مدت ۲۰ روز قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان خوزستان است. حکم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز در پی «گزارش مرجع انتظامی و شکایت شاکی پرونده کیفری (شرکت صنعتی و بازرگانی شفق راهیان اکسین)» و گزارش حراست گروه ملی صنعتی فولاد ایران صادر شد.

کارگرانی که به شلاق و جریمه مجکوم شده اند، مهدی ولی‌پور، خالد شریفی، رعید عبیداوی، طارق خلفی، رسول حراگ، نادر حردانی، علی نادری، مهدی نگراوی، مسعود حیدری، عبدالحسین حمیدی‌پور، مصطفی عبیات، عبدالکریم سیاحی، کاظم حیدری، علی الهی‌فر، هادی وائلی‌زاده، حسن جاوید حمودی، و غریب حویزاری هستند.