جنگ اسرائیل و غزه

گسترش عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه؛ یورش هزاران نفر به انبار اقلام اساسی سازمان ملل

ارتش اسرائیل با ادامه عملیات زمینی خود در غزه اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در این حمله را افزایش خواهد داد و این عملیات را گسترده‌تر خواهد کرد.

خواندن این مطلب 15 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است: «طی شب گذشته ورود نیروهای ارتش را به نوار غزه افزایش دادیم و آن ها به نیروهایی که قبلا در آن جا بودند،‌ پیوستند».

او گفت: «ما به تدریج در حال گسترش عملیات زمینی و افزایش نیروها در نواز غزه هستیم».

آقای هاگاری افزود: «عملیات زمینی پیچیده است و خطراتی را هم برای نیروهای ما به همراه دارد. ما هر کاری که در توانمان باشد از هوا، دریا و زمین انجام می دهیم تا امنیت نیروهای خود و دستیابی به اهداف جنگی مان را تضمین کنیم.»

همزمان ابراهیم رئیسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره مدعی شد که نظامیان اسرائیلی روز جمعه در ورود به نوار غزه شکست‌خورده‌اند و این دومین پیروزی برای حماس به حساب می‌آید.

او پیش‌تر عملیات تروریستی این گروه در اسرائیل که به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر که بیشتر آنها افراد غیرنظامی و زنان و کودکان بودند را یک پیروزی بزرگ برای حماس خوانده بود.

ابراهیم رئیسی همچنین با اعلام اینکه اسرائیل از خطوط قرمز فراتر رفته گفت: «این امر چه‌بسا همه را به تحرک وادارد. واشنگتن از ما می‌خواهد اقدامی نکنیم، اما خودش حمایتی گسترده از اسرائیل دارد. ایالات متحده پیام‌هایی را به محور مقاومت ارسال کرد، اما با پاسخ عملی و علنی در میدان مواجه شد».

این در حالی است که از پنج‌شنبه‌شب ارتش اسرائیل حمله زمینی خود به غزه را آغاز کرد و هرچند در ابتدا آن را «عملیاتی محدود» خواند اما این عملیات همچنان ادامه داشته و گسترده‌تر نیز شده است.

ارتش اسرائیل همچنین امروز اعلام کرد که نیروهای زمینی به سلول‌های حماس و جوخه‌های آماده‌کننده حملات موشکی حمله کردند و هواپیماها را هدایت کردند تا دیگر سایت‌های متعلق به این گروه تروریستی را هدف قرار دهند.

به گفته ارتش اسرائیل طی یک روز گذشته، جنگنده‌ها به ۴۵۰ هدف مرتبط با حماس در نوار غزه حمله کردند که این اهداف شامل مراکز فرماندهی، پست‌های دیده‌بانی و مواضع پرتاب موشک‌های هدایت شونده ضدتانک بوده است.

همچنین اسرائیل اعلام کرد که یک افسر ارتش این کشور در جریان حمله زمینی به غزه به شدت زخمی و یک سرباز نیز دچار «جراحات متوسطی» شده است.

از سوی دیگر آژانس سازمان ملل متحد در امر امداد برای فلسطین امروز خبر داد که هزاران نفر از ساکنان غزه به انبارهای این نهاد هجوم برده و کالاهای اساسی، شامل آرد را با خود بردند.

توماس وایت، مدیر این آژانس بین‌المللی در غزه، می‌گوید این حمله‌ها «نشانه نگران‌کننده‌ای بود که نشان می‌دهد نظم مدنی پس از سه هفته جنگ و محاصره شدید غزه شروع به فروپاشی کرده است».

در همین حال دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار پیام ویدئویی هشدار داد که «غیرنظامیان در شمال غزه باید فوراً و به صورت موقت به جنوب غزه، به منطقه امن‌تری نقل‌مکان کنند، جایی که بتوانند آب، غذا و دارو دریافت کنند» زیرا ارتش در حال «حرکت به مرحله بعدی» جنگ با گروه تروریستی فلسطینی حماس در غزه و گسترش عملیات خود است.

او می‌افزاید که فردا (دوشنبه) «تلاش‌های بشردوستانه برای غزه به رهبری مصر و ایالات متحده، گسترش خواهد یافت».

با این حال حملات راکتی گاه‌وبی‌گاه گروه تروریستی حماس نیز همچنان ادامه دارد و امروز تعدادی راکت از غزه به سوی نواحی مرکزی اسرائیل و همچنین مناطق نزدیک به نوار غزه شلیک شد. گزارشی از خسارت و یا تلفات این حملات راکتی منتشر نشده است.

همچنین ارتباط تلفنی و اینترنتی که از روز گذشته در غزه قطع شده بود برقرار شد. شرکت مخابرات فلسطین پال‌تل در اکانت خود در شبکه اجتماعی X نوشت که «خدمات تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت به تدریج در نوار غزه در حال بازیابی است».

این شرکت مخابراتی که اصلی‌ترین ارائه‌دهنده مخابرات در غزه است ادامه داد که: «تیم‌های فنی ما با جدیت در حال رسیدگی به آسیب‌های وارده به زیرساخت شبکه داخلی تحت شرایط چالش‌برانگیز هستند.»

همزمان با پیش روی نیروهای اسرائیلی در جنگ علیه حماس، گردان عزالدین قسام- شاخه نظامی حماس- در حساب خود در پیام‌رسان تلگرام مدعی شد با نیروهای اسرائیلی و خودروهای زرهی آنها در شمال غربی غزه درگیر شده است.

این حساب دیشب گزارش‌هایی درباره نبرد با نیروهای اسرائیلی در شرق غزه منتشر کرده است.

دیروز هم گزارش‌های مشابهی از همان حساب تلگرام در مورد نبرد در شمال غرب غزه منتشر شده بود.

آژانس امداد و کار برای آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل ( آنروا) اعلام کرده که هزاران نفر از ساکنان غزه به انبارها و مراکز توزیع اقلام اساسی این نهاد در مرکز و جنوب غزه یورش برده و بعضی اقلام نظیر آرد را غارت کرده‌اند.

براساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده هزاران نفر از ساکنان غزه به مراکز توزیع و انبارهای آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) یورش برده و «آرد گندم و سایر اقلام اولیه برای زنده ماندن مانند لوازم بهداشتی را با خود بردند.»

این آژانس در بیانیه‌ای گفته: «این نشانه نگران کننده‌ای است که نظم شهری پس از سه هفته جنگ و محاصره شدید غزه در حال شکسته شدن است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «مردم ترسید‌ه، ناامید و درمانده شده‌اند؛ تنش و ترس با قطع تلفن‌ها و خطوط ارتباطی اینترنتی بدتر می‌شود.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) نیز با اشاره به «میزان تحمل‌ناپذیر رنج انسانی» در نوار غزه، خواستار توقف این وضعیت شد.

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این «غیرقابل قبول است که در میانه بمباران گسترده اسرائیل، غیرنظامیان در غزه هیچ مکان امنی ندارند که بروند».

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت در حال حاضر «هیچ اقدام بشردوستانه متناسبی» وجود ندارد و این وضعیت را «شکستی فاجعه‌‌آمیز» خواند که «جهان نباید آن را تحمل کند».