/

گاردین با اشاره به محاکمه دو خبرنگار: تلاش حکومت ایران برای محو رسانه های مستقل/ روزنامه نگاران نگران جان خود هستند

نشریه بریتانیایی گاردین در گزارشی ضمن پرداختن به محدودیت های کار رسانه و آزادی بیان در ایران به اظهارات چند خبرنگار استناد کرده و نوشته است :  در اعتراضات سراسری ایران بسیاری از شهروندخبرنگاران جای خالی خبرنگاران رسمی را که در دام سانسور گرفتار شده اند پر کرده اند.

خواندن این مطلب 13 دقیقه طول میکشد.

نشریه بریتانیایی گاردین در گزارشی ضمن پرداختن به محدودیت های کار رسانه و آزادی بیان در ایران به اظهارات چند خبرنگار استناد کرده و نوشته است :  در اعتراضات سراسری ایران بسیاری از شهروندخبرنگاران جای خالی خبرنگاران رسمی را که در دام سانسور گرفتار شده اند پر کرده اند.

به گزارش فرانیوز، ریچارد برانسون کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی که پس از اعتراضات سراسری در ایران  با اظهارات خود همواره از معترضان در ایران حمایت کرده است روز گذشته با انتشار توئیتی به گزارش گاردین درباره محاکمه دو خبرنگار زندانی در ایران که گزارش قتل حکومتی مهسا امینی را منتشر کرده بودند، اشاره کرده و نوشته است: دو زن به اتهام گزارش درگذشت مهساامینی محاکمه می شوند.  آنها قبلاً ضرب و شتم و زندان هولناکی را متحمل شده اند.  اکنون، آنها ممکن است با مجازات اعدام روبرو شوند و همه اینها پشت درهای بسته اتفاق می افتد.

ریچارد برانسون پیش از این نیز در حمایت از زنان ایرانی در توئیتی نوشته بود: «احترام زیادی برای زنان شجاعی که در خط مقدم اعتراض‌های مردمی در ایران، روسری‌هایشان را از سر می‌دارند و موهایشان را می‌برند قائلم.»

اما گزارش رونامه گاردین؛ این روزنامه در مطلبی که روز گذشته منتشر کرده است نوشت: روزنامه‌نگاران در ایران می‌گویند که بیشتر خشونت‌ها بر شهروندان روزنامه‌نگار زن و مرد متمرکز شده است که گزارش‌ها و عکس‌های آنها در سراسر ایران و خارج از ایران دیده شده است.

گزارش روزنامه گاردین به فعالیت خبری دو روزنامه نگار ایرانی که بیش از ۸ ماه در بازداشت هستند اشاره و یادآور شده است که آنها در حالی محاکمه می شوند که صرفا به گزارش قتل مهسا امینی پرداخته اند و از اولین کسانی بودند که درباره این اتفاق مطلب نوشته اند.

این روزنامه با اشاره به ضرب وشتم خبرنگاران و بازداشت آنان معتقد است ماموران حکومت تلاش می کنند رسانه های مستقل را محو کنند.

یک خبرنگار زن که نخواست نامش فاش شود، گفت که علیرغم اینکه پس از سه روز بازداشت توسط سپاه بدون هیچ اتهامی آزاد شده بود، نگران جان خود بود.  او در حین پوشش خبری اعتراضات پس از مرگ امینی دستگیر شده بود.

او گفت: «آنها [ماموران سپاه] چندین بار به من پیام داده اند که مانند معترضانی که در جریان اعتراضات کشته اند، مرا خواهند کشت.»

یکی دیگر از روزنامه نگاران زن گفت که به او گفته شده است که “حق پوشش خبری اعتراضات” را ندارد و نمی تواند با خانواده های کشته شده ها مصاحبه کند.

بر اساس گزارش سازمان آزادی مطبوعات، گزارشگران بدون مرز، حدود ۴۰ درصد از تمام روزنامه نگارانی که در هفت ماه گذشته بازداشت شده اند، زن بوده اند.

به نوشته این روزنامه بسیاری از شهروندخبرنگاران جای خالی خبرنگاران رسمی را که در دام سانسور گرفتار شده اند پر کرده اند

روزنامه‌نگاران در ایران می‌گویند که بیشتر خشونت‌ها بر شهروندان روزنامه‌نگار زن و مرد متمرکز شده است که گزارش‌ها و عکس‌های آنها در سراسر ایران و خارج از ایران دیده شده است.

یک روزنامه نگار زن گفت که این شهروند خبرنگاران که اغلب کمتر شناخته شده بودند، “خلأ روزنامه نگاران رسمی را که در دام سانسور گرفتار شده اند پر کرده بودند.”

 «دولت ایران از ترس واکنش بین المللی، روزنامه نگاران شناخته شده را کمتر مورد آزار و اذیت قرار می دهد، اما شهروندان روزنامه نگار ناشناس را مجازات می کند.»

من بسیاری از آنها [شهروند روزنامه نگاران] را می شناسم که در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و پاهایشان شکست.  تمام فیلم ها و تصاویر منتشر شده در جریان اعتراضات از این شهروندخبرنگاران بوده است نه رسانه های رسمی.

 کاهش تعداد مشاغل روزنامه نگاران مستقل و همچنین تهدید زندگی و آزادی آنها در ایران  برخی از کسانی را که با گاردین صحبت می کردند مجبور کرده است که به رسانه های دولتی بپیوندند تا بتوانند امرار معاش کنند.  آنها هنوز امیدوارند که فرصتی برای گزارش آزادانه دوباره داشته باشند.

به نوشته گاردین، مردم ایران آگاه‌تر و عاقل‌تر از همیشه هستند، اما با همه ثروت و سلاح‌هایی که در دست دیکتاتور است، ایرانیان چگونه با این رژیم استبدادی مبارزه خواهند کرد؟  روزنامه نگار گفت.  گاهی اوقات به خروج از ایران فکر می کنم، اما چه کسی کمک می کند تا صداها شنیده شود

نخستین جلسۀ دادگاه الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که هشت ماه پیش، در پی انتشار گزارشی از خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شده بود، روز دوشنبه هشتم خرداد به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. همچنین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» که او نیز پس از انتشار گزارشی درباره جان‌باختن مهسا امینی بازداشت شد، یک روز پس از دادگاه الهه محمدی و در همان شعبه شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این روزنامه‌نگاران را به “همکاری با دولت‌های متخاصم” متهم کرده، اتهامی که هر دو آن را به صراحت رد کرده‌اند.