حمله پهپادهای شاهد به کی یف

کی‌یف از ساقط کردن بیش از ۲۰ پهپاد «شاهد» طی یک روز خبر داد

نیروهای روسیه در طول شنبه شب تا یکشنبه ۳۲ پهپاد انتحاری را به سمت اوکراین فرستادند که به گفته کی‌یف ارتش این کشور توانسته‌ است ۲۵ پهپاد را منهدم کند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مقامات کی‌یف روز یک‌شنبه ۱۹ شهریور اعلام کردند که در بامداد «بیش از ۲۰ فروند پهپاد شاهد ایرانی» را که روسیه در حملات تازه علیه پایتخت اوکراین به کار گرفته بود، سرنگون کردند.

نیروی هوایی اوکراین در بیانیه خود از پرواز ۳۳ فروند پهپاد ایرانی از مدل شاهد خبر داده و گفته است که پدافند اوکراین ۲۶ فروند را ره‌گیری و منهدم کرد.

خبرگزاری رویترز نیز از به صدادرآمدن آژیر خطرِ نزدیک شدن پهپادها به مدت دو ساعت در آسمان پایتخت و سپس فرو ریختن آوار خبر داد.

به گزارش یورونیوز،‌ یکی از مقامات نظامی اوکراین گفت: «شب گذشته اشغالگران با ۳۲ فروند پهپاد انتحاری از نوع شاهد به اوکراین حمله کردند که ۲۵ فروند از آن‌ها از سوی پدافند هوایی اوکراین منهدم شد».

او گفت که روسیه اغلب این پهپادها را به سمت منطقه کی‌یف هدایت کرده بود.

به گفته اداره نظامی کی‌یف، یک آپارتمان و همچنین خودروها و کابل‌های اتوبوس‌های برقی در اثر ریزش آوار آسیب دیدند. در این حادثه طبق گفته اوکراین یک نفر مجروح شده است که جراحت وی جدی نیست.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف در کانال تلگرامی خود نوشت بر اثر سقوط قطعات پهپادهای ره‌گیری‌شده در نقاط مختلف کی‌یف یک تن مجروح شد و اموال عمومی مانند زیرساخت‌های تراموا و جاده‌ها و اموال شخصی مردم مانند خانه‌ها و خودروها آسیب دید.

به گفته سرگئی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف، لاشه هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده در سه منطقه کی‌یف سقوط کرده‌اند.

پوپکو در تلگرام گفت که آوار بر روی یک ساختمان مسکونی در منطقه شوچنکیفسکی در مرکز کی‌یف بدون ایجاد تلفات جانی باعث ایجاد آتش سوزی شد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف نیز در تلگرام گفت: «در منطقه شوچنکیفسکی شهر سقوط لاشه پهپادها باعث آتش‌سوزی در یکی از پارک‌های عمومی شهر شدند.»

گزارش‌ها همچنین حاکی است که در آتشباری توپخانه روسیه علیه بخش شرقی اوکراین در بامداد یک‌شنبه دو امدادگر کانادایی و اسپانیایی از یک سازمان غیردولتی در نتیجه محبوس شدن در خودروی امدادی و آتش گرفتن آن، جان خود را از دست داده و دو تبعه آلمان و سوئد به‌شدت مجروح شدند. شهروند اسپانیایی مدیر این نهاد امدادی بود که وظیفه آن تخلیه مجروحان از خط مقدم جبهه است.