کوشان حداد آهنگساز
/

کوشان حداد آهنگساز آثار مهدی یراحی بازداشت شد/ انجمن قلم آمریکا هم واکنش نشان داد

آرش سبحانی، از اعضای گروه موسیقی کیوسک، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «کوشان حداد»، آهنگساز برجسته که در تنظیم برخی از آثار پیشین مهدی یراحی با او همکاری کرده است نیز همزمان با او، بازداشت شده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کوشان حداد در تنظیم اولین ترانه مهدی یراحی در جنبش زن زندگی آزادی با عنوان «قفس بس» با او همکاری کرده بود.

مهدی یراحی شامگاه دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ در پی انتشار ترانه‌ روسریتو که ترانه انتقادی در مخالف با با حجاب اجباری است به دستور دادستان تهران بازداشت شد.

بعد از انتشار این ترانه، میزان رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که علیه مهدی یراحی پرونده قضایی تشکیل شده است.

مهدی یراحی در ویدیویی که به تازگی از او منتشر شده می‌گوید: «ایستادن پایین استیج با عزت را به حضور با ذلت روی استیج ترجیح می‌دهد.»

مهدی یراحی خواننده پاپ متولد ۲۳ آبان ۱۳۶۰ و اهل اهواز است. او چند سال قبل به دلیل فعالیت های اعتراضی خود به مسایل اجتماعی به ویژه مشکلات متعدد مردم خوزستان ممنوع‌الکار و بعد از حمایت از جنبش زن زندگی آزادی ممنوع‌المعامله شد.

بازداشت مهدی یراحی، موجی از واکنش‌ در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌ای دستگیری مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز، به دلیل انتشار ترانه «روسریتو»، و همچنین ممنوعیت‌هایی که علیه «فعالان فرهنگی» در ایران انجام می‌شود را محکوم کرد.

جولی تربو، مدیر گروه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» این انجمن گفت: «بازداشت یراحی نشان‌دهنده سرکوب سیستماتیک و وحشیانه آزادی بیان دموکراتیک توسط رژیم ایران است.»

محسن چاووشی خواننده در حساب اینستاگرام خود با انتشار عکسی از یراحی نوشت: «تصویری که از به‌اصطلاح دستگیری پسر شریف خوزستان و ایران منتشر می‌کنید و به‌عمد دست‌به‌دست می‌گردانید، سندی‌ست محکم بر مظلومیت خوزستان و فرزندان‌اش که از هشتاد میلیون نفر بیشترند.»

او افزود: «مهدی را به شرافت، قلب پاک و دستِ درست و‌ دغدغه‌مندش می‌شناسم و به‌شدت محکوم می‌کنم چنین برخوردهایی را با یک هنرمند درجه یک که هزینه‌ها می‌کند برای آرمان و باورش. مگر شاعر، نوازنده، خواننده و در نهایت هنرمند چه خطری می‌تواند برای شما داشته باشد که هراس می‌کنید. چرا شما نتوانسته‌اید تاثیرگذار باشید با این‌ همه هزینه و این‌ همه بریز و بپاش و…»

حسین رونقی، فعال سیاسی، ویدیویی از مهدی یراحی منتشر کرده که مربوط به قبل از بازداشت او برای ساخت ترانه «روسریتو» است. یراحی می‌گوید: «در کارهایم به وجدانم گوش داده و پشیمان نیستم. پایین استیج بودن با عزت را به بالای استیج بودن با ذلت ترجیح می‌دهم.»

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، در واکنش به بازداشت مهدی یراحی، در اینستاگرام نوشت: «مهدی جان، گفته بودم سکوت خواهم کرد اما برای تو، که دایی نیکا هستی، باید سکوت را شکست. برقرار باشی طنین عزت ملت‌ات. تو خود دعای عزت خویشتنی.»

محسن نامجو، آهنگساز و خواننده، نیز روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی دستگیری یراحی را محکوم کرده است.