//

کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا خواستار ارجاع مقامات حکومت ایران به دادگاه کیفری بین‌المللی شد

کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا از دولت این کشور خواست وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد و خواستار پیگرد مقامات جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت شود.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا از دولت این کشور خواست وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد و خواستار پیگرد مقامات جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت شود.

به گزارش فرانیوز، کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی با انتشار گزارش ۹۰ صفحه‌ای سالانه خود درباره وضعیت آزادی‌های مذهبی در سطح جهان، به دولت بایدن توصیه کرد بار دیگر جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از «کشورهای دارای نگرانی ویژه» طبقه‌بندی کند.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی، نهادی وابسته به دولت آمریکا، هر سال گزارشی درباره وضعیت آزادی مذهبی در کشورهای مختلف دنیا منتشر و بر اساس آن، توصیه‌هایی به دولت می‌کند. در صفحه اول گزارش امسال عکس مهسا امینی نقش بسته است.

بخش مربوط به جمهوری اسلامی ایران با بررسی اعتراضات سراسری از شهریور ۱۴۰۱ در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و واکنش حکومت به معترضان آغاز شده است.

گزارش در بخش مربوط به ایران با این نکته آغاز می‌شود که در سال ۲۰۲۲ وضعیت آزادی مذهبی در ایران به شدت تنزل پیدا کرد.

گزارش کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی به دولت بایدن توصیه کرده که جمهوری اسلامی را در زمره «کشورهای دارای نگرانی ویژه» نگه دارد، علیه اشخاص و نهادهای ایرانی مسئول سرکوب آزادی‌های مذهبی شهروندان خود تحریم وضع کند، و از ارجاع پرونده ایران به دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت توسط مقامات جمهوری اسلامی حمایت کند.

این کمیسیون همچنین از کنگره ایالات متحده خواسته به اسکان پناهندگان ایرانی تحت ستم مذهبی توسط جمهوری اسلامی در آمریکا کمک و از مبارزه ایرانیان به منظور دستیابی به آزادی‌های مذهبی بیشتر پشتیبانی کند.

طرح روی جلد گزارش، پوستری از مهسا (ژینا) امینی در دست یک معترض در جریان اعتراضات داخل ایران است و در کنار آن اسامی شماری از زندانیان مذهبی و سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی نوشته شده است.

به گفته تهیه‌کنندگان گزارش، این اقدام با هدف احترام به زنان و دختران ایرانی انجام شده که به دلیل پیشرو بودن در اعتراضات جاری به منظور کسب آزادی‌های بیشتر، با سرکوب شدید و خشونت‌بار دولتی مواجه بوده‌اند.