تورک
/

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: خطر «جنایات شنیع» در غزه افزایش یافته است

فولکر تورک، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، امروز چهارشنبه هشدار داد که خطر «جنایات شنیع» در غزه افزایش یافته است. او از طرف‌های درگیر خواست از ارتکاب چنین جرائمی خودداری کنند.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین هشدار داد که «بیانیه‌های غیرانسانی» اسرائیل و حماس در یک دادگاه صالح می‌تواند «تحریک به جنایت شنیع» به شمار بیاید.

آقای تورک به خبرنگاران در ژنو گفت: «همکاران من در امور بشردوستانه وضعیت را آخرالزمانی توصیف کرده‌اند. در این شرایط، خطر جنایات شنیع بالا می‌رود».

«جنایت شنیع» نقض قوانین کیفری بین‌المللی است و از نظر حقوقی و تاریخی شامل نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است. صاحب‌نظران و فعالان حقوق بشر پاکسازی قومی را هم جنایت شنیع تلقی می‌کنند.

آقای تورک همچنین گفت: «فلسطینی‌ها در وحشتی عمیق و مطلق زندگی می‌کنند».

او گفت: «برای جلوگیری از چنین جنایاتی، هم طرف‌های درگیر و هم تمامی دولت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که نفوذ دارند، باید تدابیری فوری اتخاذ کنند».

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین گفت که گزارش‌ها درباره خشونت جنسی حماس را «بسیار جدی» گرفته است.

او همچنین فاش کرد که در هفته دوم اکتبر به دولت اسرائیل نامه‌ای ارسال و پیشنهاد کرده است که تیمی از ناظران حقوق بشر سازمان ملل را برای بررسی حملات حماس به اسرائیل اعزام کند. او گفت که هنوز پاسخی دریافت نکرده است، اما همچنان امیدوار است که پاسخی دریافت کند.