/

کفیل سیاسی جمشید شارمهد خواهان افزایش فشار دولت آلمان بر جمهوری اسلامی شد

رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان که کفالت سیاسی یک شهروند ایرانی‌الاصل دوتابعیتی محکوم به اعدام را برعهده دارد، از دولت آلمان خواست تا تلاش‌ها برای آزادی این زندانی را افزایش دهد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فریدریش مرتس، کفیل سیاسی جمشید شارمهد، دادگاه محکومیت این زندانی توسط جمهوری اسلامی را «نمایشی سیاسی» خواند و از دولت آلمان خواهان فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی شد.

وی با انتشار توییتی نوشت: دادگاه جمشید شارمهد یک دادگاه سیاسی نمایشی بود، حکومت ایران باید این زندانی را آزاد کند‌.

این سیاستمدار آلمانی خطاب به دولت فدرال آلمان نوشت: تلاش‌های خود را برای آزادی جمشید شارمهد به میزان قابل توجهی افزایش دهد، همانطور که سایر کشورهای اروپایی با تلاش موفق به آزادی اتباع خود شدند و همچنان در تلاشند.

مقامات جمهوری اسلامی شارمهد را به برنامه‌ریزی برای اجرای حمله مرگبار به یک مسجد در سال ۱۳۸۷، که طی آن ۱۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند، متهم کرده‌اند.

وی که تابعیت مضاعف آلمان و اقامت دائم آمریکا را دارد، چند سال پیش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خارج از ایران ربوده و به داخل ایران منتقل شد و اوایل سال جاری به اعدام محکوم شده است.

این زندانی دوتابعیتی محبوس در زندان جمهوری اسلامی که به اعدام محکوم شده، طی روزهای گذشته با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کرده و این موضوع نگرانی نزدیکان او را درباره احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام وی افزایش داده است.

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، زندانی آلمانی دارای اقامت دائم آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: بعد از ۵ ماه، امروز برای اولین بار از پدرم جمشید شارمهد، تماس تلفنی داشتیم. نگران کننده است که او پس از ۲ سال محرومیت از تماس با دخترش، این بار اجازه پیدا کرد تا با من هم صحبت کند.

وی با اعلام نگرانی از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام نوشته بود: این من را بسیار می‌ترساند. آیا این می‌تواند تماس خداحافظی او باشد؟

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که شامگاه جمعه هشتم اردیبهشت ماه منتشر شد، از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته بود، حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و تأیید این حکم در دیوان عالی جمهوری اسلامی را به شدیدترین شکل محکوم کرده بود.