تونل حماس در غزه

کشف بزرگترین تونل حماس در شمال غزه

ارتش اسرائیل می‌گوید که یک تونل حماس را در عمق ۵۰ متری زیر زمین کشف کرده است. به گفته ارتش اسرائیل این تونل که طولش بیش از ۴ کیلومتر است در برخی جاها آنقدر پهن است که یک خودرو بزرگ می‌تواند از آن عبور کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نیروهای اسرائیلی روز یکشنبه گفتند که یک تونل غیرعادی بزرگ را کشف کرده‌اند که برای عبور تعداد بالای جنگجویان از غزه تا دم مرز طراحی شده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که این بزرگترین تونلی است که تا کنون در غزه کشف کرده است.

این تونل کمتر از ۴۰۰ متر با گذرگاه ارز بین شمال غزه و اسرائیل فاصله دارد و یک شبکه ساخته شده از بتن با انشعابات متعدد است که به برق، شبکه ارتباطات و همچنین درهای مقاوم در مقابل انفجار مجهز است.

گمان نمی‌رود که این تونل تا داخل خاک اسرائیل امتداد داشته باشد.

احتمال داده شده که این تونل بزرگ، توسط محمد سنوار، برادر یحیی سنوار رهبر شاخه سیاسی حماس در غزه ساخته شده باشد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که مقدار زیادی سلاح در این تونل پیدا کرده است.

ویران کردن یا از کار انداختن صدها کیلومتر تونل‌ و سنگرهای زیرزمینی از جمله اهداف حمله اسرائیل به غزه است.

حماس شبکه بزرگی از تونل‌ در غزه دارد و منهدم کردن آنها بخشی از ماموریت ارتش اسرائیل است.

ارتش اسرائیل کار برای پر کردن بخشی‌ از تونل‌های باریکه غزه با آب دریا را نیز آغاز کرده است.

اسرائیل پیشتر نیز دست‌کم ۶ تونل در مرزهای شمالی خود با لبنان کشف کرد که حزب‌الله لبنان آنها را حفاری کرده بود. اسرائیل می‌گوید آن تونل‌ها با پول ایران ساخته شده است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که حماس منابع زیادی را صرف این پروژه کرده که هدفش فقط «حمله به اسرائیل و ساکنان آن» بوده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، طول کامل تونل بزرگ غزه را ۴ کیلومتر اعلام کرد.

هاگاری بدون اشاره به اینکه آیا حماس از آن برای حمله ۱۵ مهر استفاده کرده است یا خیر، گفت: این «بزرگترین» تونلی بود که در غزه کشف شده است.

او گفت برای ساخت این تونل که وسایل نقلیه می‌توانند در آن حرکت کنند «میلیون‌ها دلار» خرج شده و ساخت آن سال‌ها طول کشیده است.

ارتش اسرائیل در ماه اکتبر در حساب تلگرامی خود اعلام کرد که سربازانی که در مجاورت گذرگاه ارز فعالیت می کردند تعدادی از تروریست‌ها را که از دهانه تونلی خارج می‌شدند شناسایی کردند.