پایگاه نظامی امریکا در کویت

کاهش فعالیت سفارت آمریکا در کویت به دنبال تهدید یک گروه شبه‌نظامی عراقی

سفارت امریکا در کویت اعلام کرد که به دنبال تهدیدات مطرح شده از سوی یک گروه شبه‌نظامی مستقر در عراق علیه پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در کویت، فعالیت خود در پایگاه‌های نظامی را کاهش می‌دهد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سفارت آمریکا در کویت در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی X نوشت که در نتیجه این تهدیدات، سفارت آمریکا در کویت، فعالیت خود در پایگاه‌های نظامی آمریکا را فقط به رویدادهای ضروری و رسمی محدود می‌کند.

این مرکز دیپلماتیک همچنین به شهروندان این کشور توصیه کرد که هوشیار باشند.

پیش‌تر سفارت آمریکا در کویت اعلام کرده بود که از تهدیدات گروه شبه‌نظامی عراقی «الویه الوعد الحق» علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در کویت در شبکه‌های اجتماعی مطلع شده است.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، گروه «الویه الوعد الحق» وابسته به شبه‌نظامیان «عصائب اهل حق» از طرف نیروی قدس سپاه تأمین مالی و تجهیز شده و آموزش می‌بیند و بیشتر فعالیت‌هایش در بغداد و جنوب عراق است.

این گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی سابقه حمله به کشورهای دیگر را دارد و همزمان با اوج‌گیری تنش بین جمهوری اسلامی و عربستان در سال ۱۳۹۹، دو حمله پهپادی علیه ریاض انجام شد که هر دو این پهپادها در آسمان رهگیری و منهدم شدند و گروه «الویه الوعد الحق» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در ژانویه ۲۰۲۱ مسئولیت حمله پهپادی به یک کاخ سلطنتی در ریاض را به عهده گرفت. این گروه در فوریه ۲۰۲۲ نیز مسئولیت چهار حمله پهپادی به امارات را به عهده گرفت که یکی از این پهپادها که برج خلیفه دبی را هدف گرفته بود، رهگیری شد.

ایالات متحده پس از بازپس‌گیری کویت از رژیم صدام، چند پایگاه در این کشور تأسیس کرده و تعدادی از نیروها و تجهیزات ارتش آمریکا در این پایگاه‌ها مستقر هستند.

یکی از این پایگاه‌‌ها به نام «پایگاه دوحه» در ۶۰ کیلومتری مزر عراق قرار دارد و بر اساس گزارش‌های منتشر شده تیپ سوم نیروی پیاده‌نظام آمریکا ، ۳۰۰ تانک M1A1 و ۴۰۰ خودروی زرهی و سکوهای شلیک موشک در این پایگاه مستقر هستند.