فضای امینی تهران

کاهش سرعت اینترنت و چهره امنیتی تهران و کرج در آستانه سالگرد مهسا

بنا بر گزارش‌های رسیده از شهرهای تهران و کرج فضای این شهرها به شدت امنیتی شده و نیروهای یگان ویژه و پلیس در خیابان‌های اصلی شهر مستقر شده‌اند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بنا بر گزارش خبرنگار روزنامه شرق از تهران و کرج، «حضور نیروهای نظامی مسلح در خیابان‌های اصلی تهران و کرج به شکل محسوسی افزایش یافته، عموما به شکلی می‌ایستند که اسلحه‌ها نمایان شود».

این خبرنگار در شبکه ایکس نوشت «سرعت اینترنت ثابت و همراه هم کاهش یافته، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت می‌گویند: اختلال خارج از شبکه ماست. استفاده از فیلترشکن‌ها هم سخت‌تر شده».

ایرن وایر نوشت: برخی از منابع محلی هم گفته‌اند که در روزهای اخیر در تهران به بهانه سنگفرش کردن خیابان، بخش‌هایی از خیابا‌های مرکزی شهر را بسته‌اند و دوربین‌های چهره‌زن بیشتری نصب کرده‌اند.

گزارش‌های منابع محلی از مشهد، تبریز، سنندج و زاهدان هم حاکی از حضور پر رنگ نیروهای امنیتی در سطح شهر و به ویژه خیابان‌های اصلی است. یک شهروند مشهدی به ایران وایر گفت «نیروهای بسیج در نقاط پر رفت و آمد گشت گذاشته‌اند و در چند میدان اصلی پر از موتوری‌های یگان ویژه است. اینترنت موبایل من که عملا قطع است. فقط با وای فای میشه به فیلترشکن وصل شد آن هم با مکافات».

در خبری دیگر از سقز، پس‌از ورود شمار بالایی از نیروهای یگان‌ویژه طی روزهای گذشته به داخل شهر سقز و اسکان آن‌ها به کمک نهادهایی همچون «هلال احمر»، نیروهای سرکوب در خیابان‌های اصلی و میادین شهر مستقر شدند.

در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، گروههای مختلف سیاسی، اجتماعی و چهره های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور و تشکل ها و نهادهای مختلف از داخل کشور برای برگزاری تجمعات اعتراضی فراخوان صادر کرده و از مردم دعوت کردند تا در این مراسم ها حاضر شوند.

همزمان فشارها بر دانشجویان، خانواده های قربانیان و خانواده های دادخواه افزایش یافته و از یک ماه قبل اعضای خانواده ها به کرات احضار شده و تهدید شده اند که نه مراسمی برای قربانیان برگزار کنند و فراخوان بدهند. در هفته گذشته نیز امجد امینی اعلام کرد که برای مهسا مراسم سالگرد خواهند گرفت که روز گذشته خبرها از احضار و بازجویی او حکایت داشت.

هم اکنون برخی از اعضای خانواده های دادخواه در بازداشت به سر می برند. از اتهامات آنان و جزئیات پرونده شان تا کنون اطلاعاتی منتشر نشده است.