کاهش ارزش لیر و تجربه جدید گردشگران ترکیه؛ توریست ها لیر آتش می زنند و می رقصند

انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی در چند روز اخیر از ترکیه، حکایت از این دارد که سوزاندن لیر این کشور در آنتالیا به دلیل کاهش ارزش آن در برابر ارز خارجی به تفریح ​​توریستی تبدیل شده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کاهش ارزش لیر در برابر یورو و دلار باعث شد یک گروه از گردشگران خارجی با سوزاندن اسکناس های لیر ترکیه که در برابر پول ملی آنها ارزش مادی چندانی ندارد، با آتش زدن اسکناس ها به رقص و شادی  پرداختند.

هم اکنون یک شهروند اروپایی با دادن تنها یک یک سکه یک یورویی می تواند ۵ اسکناس ۵ لیری و ۳ سکه یک لیری از صرافی های ترکیه دریافت کند.

با آغاز فصل گرما موج گسترده ای از مسافران از کشورهای اروپایی، آمریکا، روسیه و سایر نقاط رهسپار سواحل ترکیه می شوند. در دو سال اخیر بعد از رفع محدودیت های کرونا، با کاهش ارزش لیر در برابر دلار و یورو، تعداد گردشگران رو به فزونی گذاشته و در این موقع از سال تقریبا هتل های ترکیه در برابر تقاضا با مشکل کمبود جا مواجه می شوند.

در شرایط فعلی در اقتصاد ترکیه و کاهش ارزش پول این کشور، ترکیه به بهشتی برای شهروندان دیگر کشورها تبدیل شده است. آنها می توانند بهترین خدمات را در ازای مبلغ ناچیزی از پول ملی خود دریافت کنند.

این وضعیت باعث شده است یک گروه از گردشگران خارجی ، دور هم جمع شوند و با سوزاندن اسکناس های لیر ترکیه، به رقص و شادی بپردازند.

آن طور که روزنامه سوزجو نوشته ، آنها از این صحنه فیلم گرفتند و در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. انتشار این ویدئو، خشم ترک ها را بر انگیخت، به ویژه آن که روی همه اسکناس ها، تصاویری از بنیانگذار جمهوری ترکیه ، آتا ترک وجود دارد و علاوه بر مقامات رسمی، مردم ترکیه نیز عموماً برای وی احترام ویژه ای قائل اند.

کاربران شبکه های اجتماعی در ترکیه ، اقدام این گردشگران را توهین به کشور و ارزش های ترکیه و اهانت به آتا ترک دانسته و خواستار برخورد با این افراد شده اند.

در واکنش به این رویداد و انتقادات گسترده، فرمانداری آنتالیا اعلام کرده است که تحقیقاتی در این زمینه آغاز کرده است.

هنوز اعلام نشده که این توریست ها از کدام کشور یا کشورها بوده اند.

طبق قوانین جزایی ترکیه، توهین و تمسخر علنی مصطفی کمال پاشا ( آتا ترک ) یک الی ۳ سال حبس در پی دارد.