کاملا هریس
//

کامالا هریس: با گرامیداشت یاد «مهسا» بر حمایت از معترضان ایران تاکید می‌کنیم

کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور آمریکا، در سالروز جان باختن مهسا امینی نوشت:‌ «هم‌زمان که یاد مهسا امینی را گرامی می‌داریم، مجددا بر حمایت خود از زنان ایران که برای آزادی و حقوق بشر مبارزه می‌کنند، تاکید می‌کنیم. من از شجاعت زنان ایران الهام گرفته‌ام».

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، معاون جو بایدن اضافه کرده است:‌ «ما به سیاست پاسخگو کردن مقام‌‌ها و نهادهای ایرانی به‌خاطر نقض حقوق بشر ادامه می‌دهیم».

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز با اشاره به وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران و تاکید بر لزوم پاسخگو کردن جمهوری اسلامی گفت: ما برای زنان می‌ایستیم، برای زندگی می‌ایستیم و برای آزادی می‌ایستیم. تعهد ما برای ایستادن در کنار زنان و مردم ایران تزلزل‌ناپذیر خواهد بود.

عذرا ضیا، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت غیرنظامی، دموکراسی و حقوق بشر نیز روز جمعه ۲۴ شهریور در بیانیه‌ای گفت: «سرکوب شدید معترضان، تجاوز جنسی، آزار و اذیت مخالفان و حبسهای ناعادلانه در یکسال گذشته نشان می‌دهد که رژیم ایران از اعتراضات مردم درس نگرفته است.»

او ضمن گرامیداشت یاد و نام مهسا امینی و ابراز همدردی با خانواده او و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات در ایران افزود: «امروز که یک سال از مرگ مهسا می‌گذرد، وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم است. رژیم همچنان به شدت اعمال حقوق بشر ایرانیان را محدود می‌کند و نظارت و مجازات زنان و مردانی را که نافرمانی مدنی می‌کنند، افزایش داده است. گزارش‌هایی وجود دارد که به اصطلاح پلیس اخلاق به خیابان‌های شهرهای بزرگ ایران بازگشته و برای اجرای قوانین حجاب اجباری، از جمله با بازداشت و دیگر مجازات‌های غیرانسانی زنان را سرکوب می‌کند.»

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با ابراز تاسف از کشته شدن دستکم ۵۸ کودک از اقلیت‌های قومی در ایران و افزایش فشار بر پیروان دیگر مذاهب تصریح کرد: «رژیم ایران از اعتراضات درس نگرفته است و به سرکوب، تهدید و حبس ناعادلانه ادامه می‌دهد اما مردم ایران با وجود ظلم حکومت ساکت نخواهند شد و ایالات متحده نیز همچون ماههای گذشته در حمایت از خواست آنها، با تحریم عوامل رژیم و کمک به ارسال اینترنت آزاد به داخل ایران ادامه خواهیم داد.»

پنجشنبه ۲۴ شهریور، جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا هم در دو پیام جداگانه به مناسبت سالگرد کشته شدن مهسا امینی گفتند همچنان در کنار مردم ایران خواهند بود.