/

کار به‌عنوان نظافتچی؛ حکم دادگاه برای پزشکی که هنگام رانندگی حجاب اجباری نداشت

علی خالقی، استاد حقوق کیفری دانشگاه تهران، از صدور حکم جدیدی مبنی بر «محرومیت یک زن پزشک از اشتغال در مراکز درمانی دولتی و الزام او به انجام خدمت به‌عنوان نظافتچی» به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری انتقاد کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به گفته آقای خالقی این زن پزشک (رزیدنت) که تاکنون اطلاعاتی درباره او منتشر نشده به دلیل نداشتن حجاب اجباری هنگام رانندگی در خیابان با این حکم روبرو شده است.

این استاد حقوق هم‌چنین از صدور احکام تحقیرآمیز برای متهمان و نبود تناسب بین جرم ارتکابی و حکم صادرشده علیه برخی متهمان، به‌ویژه معترضان به حجاب اجباری انتقاد کرده است.

دکتر علی خالقی که به تازگی برخی احکام صادره برای متهمان به کشف حجاب را نقد کرده است، در واکنش به حکم جدیدی مبنی بر محرومیت یک زن پزشک از اشتغال در مراکز درمانی دولتی و الزام او به انجام خدمت به‌عنوان نظافتچی نوشت:

مجازات ذاتاً همراه با رنج است تا مجرم را از تکرار جرم و دیگران را از ارتکاب آن منصرف سازد. اما نباید در این میان اهداف اصلاحی کیفر به فراموشی سپرده شود و با تحمیل رنجی بیش از آنچه ذاتیِ مجازات است، آینده مجرم تباه گردد.

او افزود: در عین حال، گاه قانونگذار مجرم را پس از تحمل مجازات اصلی، برای مدتی از برخی حقوق اجتماعی محروم (مجازات تبعی) یا اختیار ایجاد چنین محرومیتی را با شرایطی به دادگاه واگذار می‌نماید (مجازات تکمیلی). از آنجا که هدف از اِعمال این محرومیت‌ها کنترل وضعیت و مهار حالت خطرناک مجرم است، قانونگذار شرط «تناسب» آنها با جرم و مجرم را مقرر می‌نماید تا قضات از این اختیار خود سوءاستفاده نکنند.

آقای خالقی ادامه داده است: پیش از این یلدا معیری، عکاس خبری که به دلیل عکاسی از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود ماه دی پارسال با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با لباس پاکبانی گفته بود که دادگاه علاوه بر حکم شش سال حبس تعزیری، برای او مجازات‌های تکمیلی از جمله خدمات پاکبانی صادر کرده است.

پیش از این نیز دکتر خالقی در یادداشتی اینستاگرامی تعلیق یک زن وکیل از حرفه وکالت به عنوان مجازات درجه ۸ جرم بی حجابی را مورد نقد قرار داده بود.

به گفته او روشهاى ابداعى برخى قضات در مقابله با بی‌حجابى، بر خلاف قانون و ناقض حق مالکیت شهروندان است.

پیش از این یلدا معیری، عکاس خبری که به دلیل عکاسی از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود ماه دی پارسال با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با لباس پاکبانی گفته بود که دادگاه علاوه بر حکم شش سال حبس تعزیری، برای او مجازات‌های تکمیلی از جمله خدمات پاکبانی صادر کرده است.

این عکاس در ادامه تأکید کرده بود که وقتی اجازه عکاسی از واقعیات سرزمین خود را نداشته باشد با کمال میل تن به کار پاکبانی می‌دهد.

بسیاری از منتقدان، صدور این احکام را توهین به شاغلان برخی مشاغل دانسته‌اند.