خاکسپاری ارمیتا گراوند
/

پیکر آرمیتا گراوند به خاک سپرده شد؛ واکنش ها به کشته شدن او ادامه دارد

یک روز پس از اعلام خبر جان باختن آرمتیا گراوند، پیکر او امروز یکشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

خواندن این مطلب 14 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روز یکشنبه ۷ آبان ماه، رسانه های وابسته به فعالان حقوق بشر از حضور تعدادی از مردم در بهشت زهرا خبر دادند. در تصاویر منتشر شده اطراف محل خاکسپاری را با پارچه سفید حصار کشیده و گزارشها از حضور ماموران امنیتی حکایت داشت.

براساس گزارش ها تعداد ماموران امنیتی حاضر در مراسم از تعداد شرکت کنندگان نیز بیشتر بوده است.

آرمیتا گراوند، دانش آموز ۱۷ ساله‌، نهم مهر ماه در حالیکه مقنعه به سر نداشت در مسیر مدرسه در ایستگاه متروی شهدا از ناحیه سر آسیب دید و در بیمارستان نظامی فجر بستری شد. مقامات جمهوری اسلامی میگویند او در اثر «افت فشار» زمین خورده و از ناحیه سر آسیب دید. این روایتی ست که از سوی شهروندان پذیرفته نشده است.

این دختر نوجوان ۲۸ روز در کما در بیمارستان نظامی فجر در تهرا ن بستری بود.

فعالان حقوق بشر ایرانی و بین المللی آرمیتا گراوند را قربانی درگیری با پلیس حجاب جمهوری اسلامی می‌دانند. این فعالان، پلیس حجاب در ایران را متهم کردند با ضرب و جرح او، باعث به کما رفتن او شدند.

شب گذشته تصاویری از مناطقی از شهر تهران از جمله منطقه سعادت آباد و چیتگر منتشر شد که گروهی از مردم شعار میدادند: «آرمیتای گراوند، راهت ادامه دارد.». در شهرک اکباتان در غرب تهران هم صدای «مرگ بر دیکتاتور» شنیده شد.

شهرک اکباتان در غرب پایتخت نیز که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تا ماه‌ها صحنه اعتراضات ضدحکومتی و شعارهای شبانه بود، شامگاه شنبه ۶ آبان ماه بار دیگر شاهد از سرگرفته شدن اعتراضات و سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» بود.

با انتشار خبر جان باختن آرمیتا گراوند، بسیاری از کاربران عادی و چهره‌های سرشناس سیاسی و هنری داخل و خارج ایران جان باختن او را «قتل حکومتی» خواندند و نحوه جان باختن او را با مهسا امینی مقایسه کردند. ‌‌

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای در توییتر سابق، «اکس»، نوشت: «سازمان حقوق بشر ایران ضمن پافشاری بر لزوم تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد وقایع رخ‌داده در متروی شهدای تهران در روز ۹ مهر که منجر به بیهوشی آرمیتا شد، روایت جمهوری اسلامی درباره‌ مرگ آرمیتا گراوند را قابل قبول نمی‌داند. این سازمان با توجه به روایت‌های شهروندی و سابقه جمهوری اسلامی در لاپوشانی جنایات مأمورانش، آن‌چه را که برای آرمیتا روی داد، قتل حکومتی برمی‌شمارد.»

به فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر جان باختن آرمیتا گراوند، نام او به ترند اول اکس (توییتر سابق) تبدیل شد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. مقامات برخی از کشورها از جمله آمریکا هم به خبر مرگ این دختر نوجوان واکنش نشان دادند.

جعفر پناهی و محمد رسو‌ل‌اف، دو کارگردان سینمای ایران در پیامی تازه نوشت که «سوگوار و بهت‌زده اما امیدوار، به نوری که از ایستادگی و آزادگی دختران و زنان ایران به این سرزمین می‌تابد خیره شده‌ایم. به آرمیتا گراوند و همه‌ی کشته‌شدگان این‌راه درود می‌فرستیم. به فاطمه‌ سپهری و هم‌بندان او در همه‌ی زندان‌های ایران درود می‌فرستیم. به روزنامه‌نگاران زن که بهای روایت حقیقت را در زندان می‌دهند درود می‌فرستیم.»

آنها در ادامه نوشت که «به زنان ممنوع از فعالیت شده‌ی سینمای ایران که شجاعانه بازیگران روایت راستین آزادگی و شرافت ماندند درود می‌فرستیم. به امید فردای روشن، به زنان ایران، به پویایی و تداوم «زن، زندگی،آزادی» درود می‌فرستیم».

نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، در واکنش به جان باختن آرمیتا گراوند اعلام کرد کشته شدن این نوجوان «آتشی بود که شعله‌هایش از قتل مهسا، نیکا، سارینا ، غزاله و… برمی‌خاست.»

در پیام خانم محمدی که روز یک‌شنبه هفتم آبان در حساب کاربری او در اینستاگرام منتشر شده، آمده است: «خبر کشته شدن آرمیتا گراوند با مهندسی نهادهای امنیتی، زیر آوار پنهان‌کاری، فریب‌کاری و دروغ‌گویی حکومت “زن‌ستیز دینی استبدادی” در میان اخبار کشته‌شدگان جنگ در خاورمیانه، ناله‌ای در میان فریادهای گوشخراش بود.»

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر، مرگ آرمیتا گراوند را «قتل حکومتی» خواند و در فیس‌بوک نوشت: «ما دو دختر جوان‌مان را در مترو از دست داده‌ایم، می‌توانیم با حضور گسترده در متروها به حفاظت از جوانان‌مان بپردازیم. تا زمان محاکمه عادلانه‌ عاملان و آمران این قتل‌های حکومتی فرا برسد.»

رسانه‌های حکومتی در ایران روز شنبه، ۶ آبان، اعلام کردند که آرمیتا گراوند، دختر نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران پس از گذشت حدود یک ماه که در کما بود، جان باخته است.

آرمیتا گراوند روز یک‌شنبه ٩ مهر در متروی «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدا اعلام شد که به کما رفته است.

ویدیوهای دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که آرمیتا به‌هنگام ورود به این ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی آرمیتا گراوند پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد مأموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده بودند.

در ماه‌های اخیر، شهرداری تهران مأمورانی را با نام «حجاب‌بان» در متروهای تهران مستقر کرده‌اند تا با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری برخورد کنند.