پهپاد اوکراینی بمب‌افکن مافوق صوت روسیه را منهدم کرد

داده‌های به‌دست‌آمده توسط سرویس جهانی «بی‌بی‌سی» نشان می‌دهد که یک پهپاد اوکراینی موفق شده یک بمب‌افکن «توپولف TU-22» روسی را در پایگاه هوایی در اطراف سن‌پترزبورگ مستقر بوده را نابود کند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این حمله پهپادی پایگاه هوایی «سولتسی ۲» در جنوب سن‌پترزبورگ مورد حمله قرار گرفته که فاصله بسیار زیادی با خطوط نبرد در اوکراین دارد و توانایی فزاینده اوکراین در ضربت زدن به اهداف روسی در اعماق قلمرو دشمن را برجسته می‌کند.

کارشناسان بی‌بی‌سی روز دوشنبه با بررسی تصاویری از این حادثه که در شبکه اجتماعی «تلگرام» منتشر شده بود، موفق شدند صحت آنها را تشخیص دهند. این تصاویر آتش‌سوزی بزرگی را نشان می‌دهد که یک هواپیمای توپولف با دماغه مخروطی متمایز خود در آن گیر افتاده و در حال سوختن است.

TU-22 که یک بمب‌افکن مافوق صوت با بال‌های متحرک است و مسکو از زمان آغاز جنگ با کی‌یف، بارها از این بمب‌افکن‌ها برای حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است.

مسکو گفت که پدافند هوایی آن یک پهپاد را با سلاح‌های سبک هدف گرفت، اما این پهپاد موفق شد به هواپیما «صدمه بزند.»

اوکراین هنوز در این باره خبری منتشر نکرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که این حمله توسط یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع «کاپتر» در حدود ساعت ده صبح روز شنبه به وقت مسکو روی داده است. «کاپتر» پهپادهای کوچکی هستند که قادر پرواز در مسافت‌های طولانی نیستند و انواع آن را می‌توان به‌راحتی در بازار خریداری کرد.

کی‌یف در ماه‌های اخیر ده‌ها حمله با هواپیماهای بدون سرنشین علیه مسکو انجام داده است که بعد از طی مسیری چند صد کیلومتری انجام می‌شود. سولتسی-۲ بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مرز اوکراین فاصله دارد.

با این حال توصیف وزارت دفاع روسیه از پهپاد به عنوان «هلی‌کوپتری» بدان معنی است که این یک وسیله ارزان و موجود در بازار بوده که از فاصله نزدیک ارسال شده است.

در حالی که حملات پهپادی اوکراین به روسیه افزایش یافته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ضمن ابراز خرسندی از موافقت چند کشور اروپایی برای تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به کی‌یف گفت که وعده تحویل جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ باعث شده تا اطمینان یابد اوکراین می‌تواند به تهاجم روسیه پایان بدهد.

دانمارک و هلند روز یکشنبه اعلام کرده بودند که چند فروند هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ به کی‌یف تحویل خواهند داد و در گام نخست نیز شش فروند از این جنگنده‌ها احتمالاً اوایل سال آینده میلادی به اوکراین منتقل می‌شود.

زلنسکی خطاب روز گذشته به هزاران نفر از مردمی که مقابل پارلمان دانمارک برای شنیدن سخنرانی او تجمع کرده بودند، گفت: «ما امروز مطمئنیم که روسیه بازنده این جنگ خواهد بود».

ولودیمیر زلنسکی با اعلام اینکه ۶۱ فروند جت جنگنده اف-۱۶ از هلند و دانمارک تحویل می‌گیرد، ابراز امیدواری کرد که کمک‌های مالی دو کشور دانمارک و هلند باعث شود تا کشورهای بیشتری برای اهدای هواپیماهای جنگی به اوکراین اقدام کنند.