پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای حقوق‌دان منتقد حکومت

محسن برهانی، استاد دانشگاه و حقوق‌دانی که همزمان با صدور و اجرای احکام اعدام معترضان و همچنین احکام عجیب دادگاهها و سرکوب معترضان و مخالفان حجاب اجباری، با انتشار مطالبی در توئیتر به اقدامات نهادهای مختلف در کشور اعتراض می کرد ، از پرونده سازی نهادهای امنیتی علیه خود خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این وکیل پایه‌یک دادگستری روز یک‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که «حفاظت اطلاعات قوه قضائیه»، «سازمان اطلاعات سپاه»، « حفاظت اطلاعات فراجا» و « یکی از اعضای شورای نگهبان» برای او پرونده قضایی تشکیل داده‌اند.

آقای برهانی با اشاره به «پایان مرحله دادسرا»‌ نوشت: «با صدور کیفرخواست منتظر دادگاهم.»

او در توییت خود درباره پرونده‌سازی نهادهای امنیتی نوشته است: «چند نفر به یک نفر؟ فدای سر ملت!»

این حقوقدان پس از تشدید سرکوب معترضان و افزایش موج بازداشت ها در کشور به هر بهانه، بارها با انتشار توئیت های متعدد نسبت به نقض قوانین حقوقی و حق و حقوق شهروندی انتقاد کرده و رویه حکومت در این زمینه را نادرست خوانده بود.

برای نمونه، آقای برهانی در مورد صدور حکم مراجعه به مراکز روان‌شناسی برای افسانه بایگان به اتهام «بی‌حجابی» نوشت: «این همه توهین و تحقیر و توهم در یک رأی نسبت به یک شهروند عادی هم شرم‌آور است، چه برسد به هنرمندی که بخشی از خاطرات هنری ایرانیان است».

او که در جریان صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان بازداشتی نیز انتقاداتی نسبت به این رویه بیان کرده بود با انتشار متنی در صفحه کاربری اینستاگرامی خود، هفت اشکال مهم برای پرونده محسن شکاری از شهروندان بازداشت شده در محله ستارخان تهران و اولین فردی که حکم اعدامش در روندی شتابزده اجرا شد، نوشت: «اگر تنها یک مورد از این موارد هفتگانه اثبات شود و یا حتی اگر تردید در یک مورد هم محقق شود، نمی‌توان شخص را محارب دانست.»

برهانی اقدام محسن شکاری در حمل چاقو را مصداق رفتار مجرمانه «سلاح‌کشیدن» ندانسته و در بخشی دیگر نیز توضیح داده که مجروح‌شدن مامور، مشمول ماده قضایی استناد شده در پرونده نیست.

او همچنین پس از اجرای حکم اعدام «محمدمهدی کرمی» و «محمد حسینی» در حساب کاربری توییتر خود نوشت که خون این جوانان «به ناحق» ریخته شده است

او در آخرین توئیت خود که ساعتی قبل منتشر کرده نسبت به لایحه عفاف و حجاب که در دستور کار مجلس است نیز نوشت: طراحان و مدافعان لایحه حجاب و عفاف به علت جهل یا نگاه متعصبانه و ایدئولوژیک نمی‌توانند نسبتِ بین خواست مردم و تقنین را در این موضوع مهم، درک نمایند؛ این جماعت پرمدّعا نه با فقه آشنا هستند نه با قانون.

او در این توئیت ، فایل مناظره خود با محمد الهی خراسانی با موضوع بایدها و نبایدهای کنشگری حاکمیت در موضوع حجاب  را نیز منتشر کرده است.