پایان ماجرای زیردریایی تایتان؛ نیروی دریایی آمریکا از انفجار زیردریایی مطلع بود

پس از اینکه رسماً اعلام شد که زیر دریایی تایتان دچار انفجار شده و همه سرنشینان آن کشته شده‌اند، مشخص شد که نیروی دریایی ایالات متحده از وقوع انفجار مطلع بوده و به صورت علنی اعلام نکرده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، گارد ساحلی ایالات متحده پس از چهار روز جستجو در دریا نهایتاً اعلام کرد که پنج سرنشین زیردریایی تایتان که برای بازدید از بقایای تایتانیک به اعماق اقیانوس اطلس رفته بود، جان باخته‌اند.

دریاسالار جان مائوگر، از گارد ساحلی ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: یک ربات بدون سرنشین کشتی کانادایی، لاشه تایتان را در ۴۸۸ متری عمق اقیانوس کشف کرد.

هامیش هاردینگ، ۵۸ ساله تاجر و جستجوگر بریتانیایی، شهزاده داوود، ۴۸ ساله تاجر بریتانیایی-پاکستانی و فرزندش سلیمان، ۱۹ ساله، پال هنری نارژوله، ۷۷ ساله غواص پیشین نیروی دریایی فرانسه و استاکتون راش، مدیرعامل شرکت اعزام کننده زیردریایی، سرنشینان تایتان بودند.

جان مائوگر با اشاره به اینکه قطعات از هم پاشیده زیردریایی تایتان در دونقطه اطراف زیردریایی تایتانیک پیدا شده عنوان کرد که این موضوع نشان می‌دهد یک «رویداد فاجعه‌بار» وجود داشته است.

این مقام گارد ساحلی آمریکا گفته آن طور که از قطعات پیدا شده مشهود است متأسفانه تایتان با درون پاشی فاجعه‌آمیز روبرو شده و پس از مچاله شدن بر اثر فشار بیرونی، از هم پاشیده و متلاشی شده است.

آن گونه که کارشناسان می‌گویند درون پاشی یا انفجار از داخل هنگامی روی می‎‌دهد که زیردریایی توان مقاومت در برابر فشار بیرونی را ندارد و ابتدا به داخل خود مچاله و سپس از هم می‌پاشد و متلاشی می‌شود.

از زمانی که اعلام شد که این زیردریایی با ۵ سرنشین مفقود شده، گارد ساحلی آمریکا برای یافتن این زیردریایی، شناورهای سونار که می‌توانند عمق ۱۳ هزار فوتی را کاوش کنند به کار گرفته و علاوه بر آن دو هواپیمای C-130 را برای جستجوی هوایی مستقر کرده است.

همچنین گارد ملی نیویورک نیز یک هواپیمای C-130 دیگر را برای کمک به این عملیات اعزام کرده است و گارد ساحلی کانادا نیز اعلام کرده که یک هواپیمای C-130  و یک هواپیمای P8 Poseidon را که دارای قابلیت شناسایی زیر آب است را برای شرکت در عملیات جستجو و نجات این زیردریایی مفقود شده اعزام کرده است.

در حالی عملیات جستجوی گسترده‌ای برای یافتن زیردریایی تایتان از روز یکشنبه آغاز شده بود که بر اساس گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا تنها چند ساعت پس از شروع غواصی تایتان در روز یکشنبه، صدای «یک ناهنجاری صوتی مبنی بر انفجار از درون» را ثبت کرده بود.

کارشناسان معتقدند که صدای درون پاشی توسط سیستم‌های شنود سونار دوربرد مخفی و محرمانه نیروی دریایی آمریکا که از زمان جنگ سرد کار گذاشته بود، شنیده شده است.

هنوز روشن نیست که چرا این اطلاعات زودتر به صورت علنی منتشر نشده است اما یک مقام ارشد نیروی دریایی گفته این نیروی نظامی به صورت قطعی از وقوع فاجعه مطمئن نبوده و به همین دلیل اطلاعات مربوط را به گارد ساحلی منتقل کرد و تصمیم گرفته شد تا مأموریت جستجو و نجات ادامه یابد تا تمام تلاش برای نجات جان افراد داخل زیردریایی تایتان انجام شود.

این سیستم نظارت و شنود صدا در دهه ۱۹۵۰ برای گوش‌دادن به صدای زیردریایی‌های اتحاد جماهیر شوروی در اعماق دورافتاده اقیانوس اطلس طراحی و نصب شده است. هرچند جزئیات دقیق نحوه فعالیت این شنودهای دریافتی همچنان محرمانه است، اما یک وب‌سایت نیروی دریایی ایالات متحده کاربری آنها را «تشخیص، تعیین محل و ردیابی زیردریایی‌ها و جمع‌آوری اطلاعات صوتی و هیدروگرافی» توصیف می‌کند.

بعدازظهر یکشنبه گذشته در ۷۰۰ کیلومتری جنوب سنت جونز کانادا، جایی که کشتی اقیانوس‌پیمای تایتانیک بیش از یک قرن پیش قرق شده بود، زیردریایی اکتشافی تایتان مفقود شده بود.