وقفه بشردوستانه در جنگ اسرائیل و حماس آغاز شد

وقفه بشردوستانه در جنگ حماس و اسرائیل از ساعت هفت بامداد امروز جمعه سوم آذر ماه به وقت محلی آغاز شده است.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این وقفه بر اساس توافق بین طرفین با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا قرار است در چهار روز برقرار باشد.

قرار شده در مجموع ۵۰ اسرائیلی از میان حدود ۲۳۹ اسرائیلی و خارجی ربوده‌شده به غزه با ۱۵۰ زندانی امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل مبادله شوند.

ساعتی پس از اعلام آغاز وقفه بشردوستانه در غزه در روز جمعه سوم آذر خبرگزاری رویترز تصاویری از بازگشت آوارگان در خان‌یونس به خانه‌های خود منتشر کرد.

مصر که یکی از میانجی‌های وقفه بشردوستانه در جنگ اسرائیل و حماس است، اعلام کرد با آغاز این وققه، ۲۰۰ کامیون کمک انسانی، ۱۳۰ هزار لیتر سوخت دیزلی و چهار نفتکش حامل گاز در روز جمعه، سوم آذر وارد غزه می‌شود.

طبق گزارش‌ها کامیون‌های حامل انواع اقلام کمکی برای مردم غزه و نخستین نفتکش‌ها دقایقی پس از شروع وقفه بشردوستانه در جنگ، وارد غزه شدند.

هلال احمر غزه یک روز پیش از آغاز وقفه نیز خبر داده بود که ۸۰ کامیون کمک حامل مواد غذایی، آب، تجهیزات پزشکی، دارو و همچنین سایر تجهیزات امدادی از طریق گذرگاه الرفح، در مرز مصر با غزه، وارد این باریکه شد.

وقفه بشردوستانه در حالی آغاز شده که ۴۹ روز از حمله حماس که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است و از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا  به عنوان گروه تروریستی شناخته شده، گذشته است.