وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل: حماس کنترل نوار غزه را از دست داده است

وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفت گروه حماس »کنترل نوار غزه» را پس از 16 سال از دست داده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، یوآو گالانت در یک اظهارنظر تلویزیونی بدون اشاره به جزئیات گفت: «حماس کنترل غزه را از دست داده است. تروریست‌ها در حال فرار به جنوب، و شهروندان نیز در حال غارت پایگاه‌های حماس هستند».

این گروه افراطی به مدت ۱۶ سال کنترل این باریکه را در دست داشت.

جنگ اسرائیل و حماس وارد سی‌وهشتمین روز خود شده و گزارش‌ها حاکی است که اسرائیل به تلافی حمله روز ۱۵ مهرماه گروه حماس، تاکنون ۴۲۰۰ بار اقدام به بمباران نوار غزه کرده است.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است روز دوشنبه در آخرین آمار خود اعلام کرد که حملات اسرائیل باعث کشته شدن ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر در این باریکه شده است.

در طرف اسرائیلی نیز دست‌کم ۱۴۰۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر نیز از سوی شبه‌نظامیان حماس ربوده و به عنوان گروگان به غزه منتقل شده‌اند.

دفتر رسانه‌ای دولت تحت کنترل حماس در نوار غزه می‌گوید مجموع کشته‌شدگان در این باریکه به ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر رسیده است.

سخنگوی این دفتر روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهرماه، چهار هزار و ۶۳۰ کودک و سه‌هزار و ۱۳۰ زن در غزه کشته شده‌‌اند.

رویترز روز یکشنبه گزارش داده بود که هر روز به‌شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در غزه افزوده می‌شود و محل‌های درمان بیماران نیز هر روز محدودتر می‌شود.

در روزهای گذشته برخی از شخصیت‌های سیاسی از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به «کشتن زنان و کودکان و افراد مسن» در نوار غزه اشاره کرده‌ و خواستار آن شده‌ بودند که در این جنگ غیرنظامیان آسیب نبینند.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پاسخ گفت که جنگ جاری شبیه هیچ جنگی نیست…و اسرائیل هر کاری می‌کند تا آسیب به غیرنظامیان یا کسانی را که درگیر جنگ نیستند، کاهش دهد.

او افزود: اما نمی‌توان به حماس مجوز داد که شهروندان ما را قتل‌عام کند بدون آن‌که پاسخی دریافت نکند، ما به نصایح و موعظه اخلاقی نیازی نداریم.

اسرائیل می‌گوید گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی معرفی شده، از غیرنظامیان و بیمارستان‌ها به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند. حماس این اتهام را رد کرده است.

همزمان ۲۷ کشور اروپایی روز دوشنبه به‌اتفاق آراء، گروه افراطی حماس را به‌دلیل آنچه استفاده از بیمارستان‌ها و افراد غیرنظامی به عنوان «سپر انسانی» در جنگ با اسرائیل خواندند، محکوم کردند و در عین حال خواستار ایجاد مسیر دریایی برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه شدند.