الی کوهن

وزیر خارجه اسرائیل: دبیرکل سازمان ملل به خطری برای صلح جهانی تبدیل شده است

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به تصمیم آنتونیو گوترش جهت درخواست مداخله شورای امنیت در جنگ اسرائیل و حماس واکنش نشان داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، او در حساب ایکس خود نوشت: دبیرکل سازمان ملل متحد اینک به خطری برای صلح جهانی تبدیل شده است. تصمیم گوترش به منزله حمایت از گروه تروریستی حماس است و به قتل سالمندان، ربودن نوزادان و تجاوز به زنان کمک می‌کند.

او گفت کسی که از صلح جهانی حمایت ‌می‌کند باید حامی آزادی غزه از دست حماس باشد.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز شامگاه چهارشنبه در حساب ایکس خود نوشت: «دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به “یک سطح پایین اخلاقی جدید” رسید».

دبیر‌کل سازمان ملل روز چهارشنبه در اقدامی کم‌سابقه، شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کرد و خواهان آتش‌بس سریع در جنگ غزه شد.

گوترش گفت برای اولین بار ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را در رابطه با جنگ اسرائیل و حماس فعال می‌کند. ماده‌ای که به گفته اردان، تنها در شرایطی قابل استناد است که صلح و امنیت بین‌المللی در معرض تهدید قرار گیرد.

بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، دبیرکل این سازمان می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع‌رسانی کند.

به گفته سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دبیر‌کل این سازمان تصمیم گرفت این «بند نادر» را فعال کند تا فشار بیشتری بر اسرائیل که در حال مبارزه با «تروریست‌های حماس» است وارد شود.

اردان چنین تصمیمی را نشان‌دهنده «تحریف اخلاقی دبیرکل و تعصب او علیه اسرائیل» دانست و گفت درخواست آتش‌بس از سوی گوترش در واقع فراخوانی برای «حفظ حکومت ترور حماس در غزه» است.

او مواضع جدید گوترش را تنها باعث «طولانی شدن جنگ در غزه» دانست و بار دیگر از دبیرکل سازمان ملل خواست فورا از مقام خود استعفا دهد.

به گفته اردان، سازمان ملل به دبیر‌کلی نیاز دارد که از «جنگ علیه تروریسم حمایت کند» نه دبیر‌کلی که طبق متن نوشته شده از سوی حماس عمل می‌کند.

او طی هفته‌های گذشته نیز به دلیل مواضع گوترش که آن را طرفداری از حماس خوانده بود، خواهان استعفای او از دبیرکلی سازمان ملل متحد شده بود.