بیمارستان الشفاء غزه
/

وزارت بهداشت فلسطینی: فعالیت بیمارستان الشفاء به‌دلیل اتمام سوخت به حالت تعلیق درآمد

سخنگوی وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است، می‌گوید عملیات در مجتمع بیمارستانی الشفاء، بزرگترین بیمارستان فلسطین، روز شنبه، ۲۰ آبان به دلیل «اتمام سوخت» آن به حالت «تعلیق» درآمده است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، اشرف القدره به خبرگزاری رویترز گفته در نتیجه تعلیق کار این بیمارستان، «یک نوزاد تازه متولد شده در داخل دستگاه انکوباتور که ۴۵ نوزاد دیگر نیز در آنجا بودند، جان باخت».

او در این گفت‌و‌گو همچنین گفته نیروهای ارتش اسرائیل، «به سمت افرادی که در داخل مجتمع بیمارستان الشفاء حرکت می‌کنند تیراندازی می‌کنند که توانایی ما را برای جابه‌جایی از یک بخش به بخش دیگر محدود می‌کند. عده‌ای سعی کردند بیمارستان را ترک کنند و به سمت آنها نیز شلیک شد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیر بیمارستان الشفاء نیز گفته که ساختمان این بیمارستان، از جمعه شب تا صبح شنبه، «بارها مورد حمله قرار گرفت و پس از ضربه زدن به ژنراتور آن، برای ساعت‌ها برق قطع شد».

محمد ابوسلمیه افزوده که «در حملات هوایی و توپخانه‌ای، تماس‌هایی در ارتباط ده‌ها کشته و صدها زخمی دریافت کردیم، اما آمبولانس‌های ما به دلیل شلیک گلوله نتوانستند از بیمارستان خارج شوند».

وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می شود، همچنین اعلام کرده که در حمله به الشفاء در بامداد شنبه، یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند.

از صبح روز شنبه، گزارش‌هایی از محاصره این بیمارستان و دو بیمارستان دیگر از سوی نیروهای ارتش اسرائیل منتشر شده است.

در حالی که وزارت بهداشت فلسطینی روز شنبه، ۲۰ آبان از «محاصره» سه بیمارستان «الشفاء»، «رنتیسی» و «العیون» خبر داده، وال‌استریت جورنال همزمان گزارش داد که فعالیت ارتش اسرائیل دست‌کم در اطراف یکی از بیمارستان‌ها احتمالاً با هدف دستیابی به شماری از اسرائیلی‌های ربوده‌شده به غزه، در دست انجام است.

رسانه‌های اسرائیل از پنج هفته پیش که حماس ۲۳۹ تن از مردم این کشور و خارجی‌ها را از جنوب اسرائیل به غزه ربود، پیاپی احتمال داده‌اند که ممکن است تعدادی از آن‌ها در شبکه تونل‌های حماس در زیرزمین بیمارستان «الشفاء» پنهان شده‌ باشند، زیرا تونل‌های حفر شده توسط حماس در این بیمارستان، دارای امکانات متعدد است و ممکن است شماری از سران حماس نیز خود در آن‌جا پنهان باشند.

سخنگوی ارتش اسرائیل فیلم‌ها و مدارکی از شبکه گسترده تونل‌های زیرزمین بیمارستان «الشفاء» را از چند هفته پیش در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

وال استریت جورنال روز شنبه نوشت، اسرائیل «اطلاعات مشروح» در مورد تحرکات حماس در زیرزمین «الشفاء » را با کشورهای متحد خود نیز در میان گذاشته است.

اسرائیل می‌گوید گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی معرفی شده، از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند. حماس این اتهام را رد می‌کند.

ارتش اسرائیل روز شنبه ۲۰ آبان اعلام کرد در دو هفته از عملیات زمینی نیروهایش در شمال باریکه غزه، ۱۱ مقر نظامی گروه افراطی حماس را به کنترل خود درآورده است.

این گزارش حاکی است که سربازان اسرائیلی در آخرین عملیات خود یک تونل زیرزمینی دیگر حماس را که در کنار یک مدرسه در شمال غزه ایجاد شده بود، شناسایی و منهدم کردند.

ارتش همچنین از «انهدام» یک «باند تروریستی» توسط حمله هوایی پیش از آن‌که به نیروهای تیپ «گیوعاتی» آسیب بزنند، در بامداد شنبه خبر داد.