/

واکنش ایرانیان به حضور زاکانی شهردار تهران و از چهره های سرکوبگر جمهوری اسلامی در بروکسل

حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و رئیس سابق بسیج دانشجویی که نقش پررنگی در سرکوب دانشجویان در سال 78 داشت در بروکسل برای شرکت در مجمع عمومی متروپولیس، با واکنش های بسیاری از سوی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی روبه رو شد.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و رئیس سابق بسیج دانشجویی که نقش پررنگی در سرکوب دانشجویان در سال ۷۸ داشت در بروکسل برای شرکت در مجمع عمومی متروپولیس، با واکنش های بسیاری از سوی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی روبه رو شد.

به گزارش فرانیو؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ به منظور شرکت در مجمع عمومی متروپولیس (انجمن کلانشهرهای مهم جهان) راهی بروکسل پایتخت بلژیک شد.

او که یکی از فرماندهان سرکوب‌های سال ۱۳۷۸ است به عنوان شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی شهرداران حاضر در چهاردهمین کنگره جهانی متروپلیس سخنرانی کرد.

میزبانی این نشست که در محل ساختمان تاریخی شورای شهر بروکسل و با حضور شهرداران برخی از کلان‌شهرهای دنیا برگزار شد، برعهده شهر داری بروکسل بود.

حضور زاکانی در اروپا مورد انتقاد ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی قرار گرفته و کاربران شبکه های اجتماعی از روز گذشته با اشاره به سمت او به عنوان یکی از فرماندهان بسیج دانشجویی و نقش پررنگش در سرکوب اعتراضات دانشجویی سال ۷۸ نسبت به رویه مقامات اروپایی در برخورد با عوامل جنایت جمهوری اسلامی انتقادات گسترده ای وارد کرده اند.

براساس فراخون های صادر شده در شبکه های اجتماعی، جمعی از ایرانیان در بروکسل در اعتراض به حضور تروریست ها در اروپا امروز تجمع اعتراضی برپا خواهند کرد.

نام زاکانی به عنوان یکی از فرماندهان بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در سال ۱۳۷۷ بر سر زبانها افتاد که البته بخش عمده ای از این نام به رویدادهای سال ۷۸ برمی گردد و اتفاقاتی که در کوی دانشگاه افتاد. زاکانی نقش مهمی در ارائه اطلاعات به سپاه برای برخورد با دانشجویان معترض داشت.

سال ۷۸ نیرو‌های تحت امر زاکانی در بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با حضور در میان دانشجویان از آن‌ها فیلم‌برداری و عکاسی کرده و پس از شناسایی٬ اطلاعات معترضان را در اختیار سپاه تهران قرار می‌دادند.

او در جریان راهپیمایی روز ۲۳ تیر ۷۸ برای پایان دادن به ناآرامی هایی که پس از تعطیلی روزنامه سلام پیش آمده بود بر علیه دانشجویان سخنرانی کرد.

همچنین علیرضا زاکانی به عنوان یکی از فرماندهان بسیج دانشجویی به همراه حسین فدایی٬ دبیر کل جمعیت ایثاگران انقلاب اسلامی دو عامل پشت پرده سرکوب‌های سال ۱۳۸۸ هستند.

زاکانی سه دوره نماینده مجلس شد و پس از آن نیز برای مسند ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ خیز برداشت اما در انتهای مسیر رقابت های انتخاباتی، به نفع رئیسی کناره گیری کرد. او در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، از سوی شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از صدور حکم در ۱۱ شهریور آغاز به کار کرد.

گفتنی ست شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ مه (اول خردادماه) با انتشار اطلاعیه‌ای از تصویب هشتمین بسته تحریمی اروپا علیه اشخاص و نهادهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض جدی حقوق بشر خبر داد.

در این بسته تحریمی جدید، شورای اتحادیه اروپا دو سازمان “بنیاد تعاون سپاه”، به عنوان نهادی که مسئول مدیریت سرمایه‌گذاری‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انتقال پول برای سرکوب وحشیانه رژیم است، و “سازمان بسیج دانشجویی” را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

در اطلاعیه شورای اتحادیه اروپا، از “سازمان بسیج دانشجویی” به عنوان مجری اعمال خشونت‌بار سپاه پاسداران در محوطه‌های دانشگاهی علیه تظاهرات دانشجویان در پاییز ۲۰۲۲ یاد می‌شود که در پی آن دانشجویان قربانی سرکوب و نقض جدی حقوق بشر مانند آدم‌ربایی و شکنجه شدند.

متروپلیس(Metropolis)‌ یا همان سازمان کلانشهرهای مهم جهان یک مؤسسه غیردولتی بین‌المللی است که با اهداف غیرانتفاعی و بدون وابستگی سیاسی کار می‌کند. مدیریت و مسائل کلانشهرهای جهان در کانون توجهات متروپلیس قرار دارد.

این سازمان در سال‌۱۹۸۴ به ابتکار شهرداری پاریس بنیان‌گذاری شده و ماموریت آن که بیش از ۹۰عضو دارد، ارتقای همکاری‌های بین‌المللی شهرهای بزرگ است. هدف اصلی متروپلیس ارتقای توسعه شهری پایدار در شهرهای بزرگ به‌منظور افزایش کیفیت زندگی شهروندان از طریق هدایت شبکه ‌جهانی کلانشهرها و نظارت بر مسیر توسعه مناطق کلانشهرهای مهم جهان است.

این سازمان که یک تشکل غیردولتی بین‌المللی است، تشکلی ما بین کلانشهرهای مهم جهان است. شهرداری تهران از سال‌۱۹۹۲ به عضویت انجمن کلانشهرهای مهم جهان درآمده؛ از این رو حوزه آسیایی با ۲۹شهر، حوزه آفریقا با ۲۳شهر، آمریکای لاتین با ۱۲شهر، ‌اروپا ۸شهر و آمریکای شمالی ۶شهر در این سازمان عضویت دارند.