نازیلا معروفیان بازداشت شد
/

واکنش آمریکا به گزارش از تعرض جنسی به یک خبرنگار؛ هدف رژیم ایران القای ترس، شرم و سکوت است

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتشار گزارش‌ها از تعرض جنسی به نازیلا معروفیان، خبرنگار زندانی، در حین بازداشت، اعلام کرد که اقدام رژیم ایران در استفاده سیستماتیک از خشونت جنسی با هدف «القای ترس، شرم و سکوت» قربانیان طراحی شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه هشتم سپتامبر، در حساب خود در رسانه اجتماعی «اکس»، استفاده «سیستماتیک» جمهوری اسلامی از خشونت جنسی را «منزجر کننده» خواند و نوشت: «شجاعت ایرانیان در برابر چنین اقدامات مذمومی که به منظور ارعاب آنهاست، بیشتر نمایان شده است».

وزارت امور خارجه ایالات متحده در این پست، گزارش‌های دریافتی از تعرض جنسی به نازیلا معروفیان «روزنامه‌نگار» در حین بازداشت را «غمگین کننده» دانست و افزود: «استفاده رژیم ایران از خشونت جنسی سیستماتیک، برای القای ترس، شرم و سکوت قربانیان طراحی شده است اما ایالات متحده به اقدامات خود در حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم ایران و همکاری با متحدان و شرکا جهت پاسخگو قرار دادن عاملان نقض حقوق بشر در ایران، ادامه می‌دهد».

این خبرنگار که اخیرا به قید وثیقه آزاد شده بود، روز هشتم شهریور به شکل خشونت‌باری دوباره بازداشت شد.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگاری که هشتم شهریور با حمله نیروهای جمهوری اسلامی به خانه‌اش به همراه ضرب و جرح برای چندمین بار بازداشت شد، روز چهارشنبه ۱۶ شهریور در پیامی صوتی از زندان اوین فاش کرد در شرایطی که بدترین حال ممکن را داشته، به او تعرض شده است.

این روزنامه‌نگار که در اعتراض به این رفتار ماموران حکومتی اعتصاب غذا کرده است، با اشاره به همه زنانی که در کلانتری‌ها، بازداشتگاه وزرا، دادسراها مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرند، گفت این اعتصاب غذا علاوه بر اعتراض به وضعیت خودش، برای تمامی زنانی است که در ایران دارند به سختی زندگی می‌کنند.

گفته شده در زمان بازداشت نازیلا معروفیان، هفت مأمور با شکستن در، این روزنامه‌نگار را در حال خواب با همان لباس خواب و با ضرب و شتم از خانه برده‌اند.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار اهل سقز و ساکن تهران، نخستین بار سال گذشته پس از گفت‌وگو با امجد امینی، پدر مهسا امینی، بازداشت شد.

این خبرنگار زندانی یک روز قبل از بازداشت اخیرش در شبکه اجتماعی اکس به خبر بازداشت مهدی یراحی واکنش نشان داده و از این خواننده و آهنگساز حمایت کرده بود.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران اما مدعی شد که او با حکم دادسرای ارشاد (امنیت اخلاقی) به اتهام «ترویج اباحه‌گری» و به دلیل پوشش اختیاری‌اش در فضای عمومی و رسانه‌های اجتماعی بازداشت شده است.