/

واکنش آمریکا به بازگشت گشت های ارشاد؛ رژیم از اعتراضات درس نگرفته است

توییتر دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه ۲۶ تیر درباره گزارش‌ها مبنی بر فعالیت دوباره گشت ارشاد برای اعمال حجاب اجباری و سرکوب زنان در ایران، ضمن ابراز نگرانی نوشت: «به نظر می‌رسد رژیم از اعتراضات درس نگرفته است.»

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این توییت آمده است: «به نظر می‌رسد رژیم هیچ چیزی از اعتراضات یاد نگرفته است. زنان و دختران در هر جایی باید اجازه داشته باشند هر آنچه می‌خواهند بپوشند.»

پس از قتل حکومتی مهسا امینی کشورهای غربی و آمریکا علاوه بر تحریم افراد و مقامات نقض کننده حقوق بشر و همچنین سرکوبگران حکومتی، گشت ارشاد را به دلیل نهادی که نقش پررنگ در سرکوب‌ها داشته است، تحریم کرده‌اند.

روز یکشنبه ۲۵ تیرماه سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها خبر داد و گفت که پلیس از روز جاری «با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور» با زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند «برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد».

او ادعا کرد که بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها، «در پی مطالبات مردمی و خواسته‌های گروه‌ها و نهاد‌های مختلف اجتماعی و همچنین تاکید» ابراهیم رئیسی صورت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز دوشنبه مدعی شد که بر اساس پیگیری‌های این خبرگزاری «از فرماندهان ارشد» نیروی انتظامی، «به هیچ عنوان ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها برنمی‌گردند و هیچ خودرویی با بغل‌نویسی گشت ارشاد در خیابان‌ها دیده نخواهد شد.»

این درحالیست که تصاویری زیادی از وجود ون های گشت ارشاد به شکل سابق و همچنین ون های جدید بدون آرم و نشان گشت ارشاد، در سطح شهر، خیابان ها و میادین مستقر شده اند.

به دنبال برخوردهای خشونت آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان و دخترانی که حجاب اجباری را رعایت نمی کنند، شب گذشته در رشت، به دنبال تلاش ماموران برای بازداشت سه زن و مقاومت مردمی در برابر آنان، جو متشنجی ایجاد شده است. این فضای ملتهب در پی حمله ماموران به مردم ایجاد شده است.