واکنش‌ها به مرگ مشکوک اشکان بلوچ معترضی که پس از احضار مجدد خودکشی کرد

جان باختن مشکوک یک زندانی سابق سیاسی، در پی احضار مجدد به دادسرا، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، اشکان بلوچ، فرزند داریوش بلوچ و نیکو غفاری تبریزی، جوان معترض ساکن تبریز در روزهای گذشته جان باخت.

او سابقه بازداشت در اعتراضات سراسری سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۱ را داشت.

حساب «۱۵۰۰ تصویر» به نقل از یک منبع آگاه در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده، این زندانی پیشین در روز ۳۰ آذر جان باخته و در آرامستان «وادی رحمت» تبریز به خاک سپرده شده است.

همچنین کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان نیز به نقل از میلاد عبدی، زندانی سیاسی پیشین که در سالن یک «زندان فشافویه» با اشکان بلوچ هم‌بند بوده، با تأیید جان باختن او، اعلام کرد که این معترض جوان در مهر ۱۴۰۱ شده بود.

علی قاسمی، زندانی سیاسی پیشین و یکی از هم‌بندی‌های اشکان بلوچ، او را «مربی کیک بوکس» معرفی کرده بود.

او با انتشار تصاویری از این معترض جان‌باخته در اینستاگرام نوشت: اشکان جزو آن دسته از ورزشکاران بود که سیستم امنیتی جمهوری اسلامی نتوانست رسمی و عیان اعدامشان کند، هم در سال ۹۸ تلاش کردند تا از او اعتراف اجباری بگیرند و تخریب یک پمپ بنزین را وارد پرونده‌اش کنند، هم سال پیش حبس سخت و شکنجه و آزار زیادی به او تحمیل کردند.

به گفته قاسمی، اشکان بلوچ پیش از این «یک بار در حمام زندان خودکشی کرده بود» که «هم‌بندی‌ها به وقتش رسیده بودند و از مرگ نجاتش دادند» او «بار دوم هم در بیمارستان لقمان خودش را از پنجره پرت کرد»

قاسمی افزود که او این بار وقتی چند روز پیش «از پلیس پیگیری» با او تماس گرفته بودند تا «برای توضیح و چند سئوال» به این مرکز حکومتی مراجعه کند، «دیگر نتوانست تحمل کند.»

این زندانی سابق سیاسی بیان کرد«وقتی قاضی صلواتی حکم سنگینش را اعلام کرد، تصمیم به خودکشی گرفت».

قاسمی افزود: در زندان‌های جمهوری اسلامی آزار و شکنجه ابعاد مختلفی دارد و قانون هم دست شکنجه‌گران را باز گذاشته، به‌خصوص شکنجه‌های روانی که برای شکنجه‌گران کثیف و مأموران حقیر، جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر است. تازه بعدها هم جز ردی مخفی، اثری از آن پیدا نیست.