//

واکنش‌ها به حکم نامعقول دستگاه قضایی علیه آزاده صمدی

قوه قضائیه جمهوری اسلامی یک بازیگر زن را به دلیل حضور با پوشش اختیاری در یک مراسم به «درمان بیماری شخصیت ضد اجتماعی» همچنین دو سال محرومیت از کار و ممنوعیت استفاده از فضای مجازی محکوم کرده که این حکم قضایی عجیب با واکنشهای بسیاری در بین حقوقدانان، بازیگران و کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آزاده صمدی از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به مراجعه به روان‌شناس و محکومیت دوری از فضای مجازی محکوم شده است.

دادسرای تهران وی را به‌دلیل انتشار تصاویری با پوشش اختیاری در شبکه‌های مجازی، به ممنوعیت شش ماهه استفاده از فضای مجازی و گوشی همراه محکوم کرده است.

بر اساس حکم صادره، وی باید با مراجعه به مراکز رسمی و روانشناسی و مشاوره نسبت به درمان بیماری شخصیت ضد اجتماعی(نیاز به دیده شدن از طریق عدم رعایت مقررات عمومی و رفتار های نابهنجار و ضد اجتماعی) هر دو هفته یک بار، اقدام و گواهی سلامت خود را در پابان دوره درمان ارائه نماید.

همچنین عنوان شده که با پیشنهاد قاضی اجرای احکام کیفری، در صورت تخلف متهم از مفاد حکم یا اجرای تدابیر دادگاه برای بار اول یک چهارم تا یک دوم به مجازات تعیینی افزوده شده و در صورت تکرار، حبس تعیینی اجرا خواهد شد.

در این حکم همچنین آمده که خانم صمدی باید به مراکز روانشناسی «برای مداوای بیماری ضد اجتماعی خود» مراجعه کند و در نهایت «گواهی سلامت» خود را به مقامات ارائه دهد.

این حکم نامعمول و غریب یک قاضی برای آزاده صمدی با واکنش‌هایی مواجه شده است.

آزاده صمدی در مراسم تشییع رضا حداد، کارگردان تئاتر، با کلاه حاضر شده بود و تصاویرش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در واکنش به این حکم، ترانه علیدوستی،‌ بازیگر سینما، در شبکه اجتماعی ترِدز نوشت: «اگه کلاه گذاشتن و گردنِ بیرون بیماری ضداجتماعیه، چرا پس شهرزاد رو نگاه می‌کردید؟»

خانم علیدوستی همچنین با انتشار خبر محکومیت آزاده صمدی به مراجعه به مراکز روانشناسی نوشته است: «دکتر هم که هستی، آقای قاضی.»

هانیه توسلی، دیگر بازیگر سینمای ایران و حامی معترضان، هم در یک استوری اینستاگرامی، حکم صادر شده برای آزاده صمدی را خنده‌دار دانسته و نوشته: «از کی تا حالا کلاه سر کردن جرم شده؟»

او همچنین نوشته است: «در تناقض بین گفتار و کردار حضرات، همه نیاز به تراپی داریم. میان این همه بی‌عدالتی و ظلم، روح و روان سالم می‌مونه؟»

مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری حقوقی و قضایی خانه سینما حکم صادر شده برای آزاده صمدی را «پر از توهین و افترا» دانست و در توئیتر نوشت: این حکم «وهن دستگاه قضایی و ناقض شدید حریم شخصی» این بازیگر است.

«خبر فوری» درباره جلسه دادگاه آزاده صمدی نوشت که او در جلسه خطاب به قاضی گفته است: «بنده سال‌هاست با کلاه تردد می‌کنم و در سریال در حال پخشم در پلتفرم‌ها هم کلاه بر سر دارم.»

هفته گذشته نیز یک قاضی در مجتمع قضایی ارشاد حکمی مشابه برای یک زن مخالف حجاب اجباری صادر کرده بود.

دادرس پرونده، در متن حکم «بی‌حجابی» را یک «بیماری روحی واگیر» خوانده که به «شیوع هرزگی جنسی» می‌انجامد و به همین دلیل متهم پرونده را به دو ماه حبس، شش ماه «مشاوره برای درمان بیماری» و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم کرده است.

در موردی دیگر در تهران، دادگاه زنی را بخاطر عدم رعایت حجاب حین رانندگی به “یک ماه شستن میت در غسالخانه شهر تهران” به عنوان مجازات تکمیلی، محکوم کرده‌است.