واکنش‌ها به حمله مامور حراست به یک دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی

حمله مأمور حراست دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی به یک دانشجو و ضرب و شتم او سبب برانگیختن واکنش‌های بسیاری میان دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ویدئویی در روز دوشنبه پنجم تیر ماه در رسانه‌های اجتماعی انتشار یافت، که بر اساس آن یک مأمور حراست ضمن توهین به یک دانشجوی معترض، او را روی پله‌ها در حالی که امکان سقوط وجود دارد کتک می‌زند و موجب وحشت حاضران می‌شود.

گفته شده، برخورد مامور حراست در وی اعتراض دانشجویان به بازرسی فیزیکی دانشجوها در جلسه امتحان صورت گرفته است.

دانشجویان دانشگاه طباطبایی با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به برخورد خشن حراست و کوباندن سر یک دانشجو به پله‌ها گفتند: از بازداشت و تعلیق به خشونت علیه سرها روی آوردید.

دانشجویان علوم‌اجتماعی اطلاعیه روابط‌عمومی را درباره توجیه رفتار حراست، ‌باطل خواندند.

در بیانیه‌ای که شماری از دانشجویان دانشگاه طباطبایی منتشر کرده‌اند، آمده است: از شهریور خونین که بر سر ژینا کوبیدند تا پژواک ضربه‌ای که از برخورد سر رفیق‌مان به دیوار برخاست نشانه‌‌ای است از اینکه فهمیده‌اید آن‌جا که کسی “نه” می‌گوید سری است که برخلاف شما در اجاره‌ قدرت نیست.

آنها یادآور شدند: امروز از بازداشت و تعلیق در دانشگاه به خشونت علیه سرها روی آوردید تا امکان تخیل و توان نه‌گویی را از بین ببرید و ما را آدم‌های منضبطی کنید تا در تمنای مدرک، نابینا باشیم… سیاهی بر ما چیره نخواهد شد چرا که در این ظلمت شب، ما سپیده ظفر دیده‌ایم.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر ایستادگی دانشجویان آمده است: دانشگاهی که زندانی چشم‌اندازش نباشد و بی‌هراس از وجود حراست بتوانیم در هوای آن نفس بکشیم و فکر کنیم و رنجی بکاهیم. ما ابتدا با مردم برای زندگی می‌کوشیم و سپس در دانشگاه برای مدرک.

دانشجویان معترض تاکید کردند: نیروی زندگی‌خواهی ما در تحقق “نه‌”هایمان، بیش از وابستگی‌های شما برای آری‌گویی‌هاست.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال روز سه‌شنبه ششم تیر ماه نوشتند: آنچه که دیروز در دانشگاه علامه دیدیم اولین حمله و گستاخی علیه فریاد حق‌خواهی و انسانیت نبود.

در پی انتشار این ویدیو، روابط‌ عمومی دانشگاه طباطبایی اطلاعیه‌ای منتشر کرد و گزارش این برخورد در رسانه‌ها را در راستای ایجاد التهاب، تشنج و مخدوش کردن چهره آرام دانشگاه خواند و نوشت؛ چنانچه قصوری باشد اقدامات لازم انجام می‌شود