واشنگتن پست: قیام علیه حجاب در ایران ادامه دارد؛ پیروزی زنان بر دین سالاران کهنسال حاکم بر ایران

روزنامه "واشنگتن پست" در سرمقاله خود با اشاره به تداوم اعتراض به حجاب اجباری در ایران می نویسد: "فصل امتحانات در دانشگاه علامه طباطبایی تهران دوره پرتنشی را به خود دید. دانشگاه به دانشجویان دختر دستور داد که از پوشش مقنعه استفاده کرده و سر، پیشانی، چانه و سینه های شان را بپوشانند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، واشنگتن پست روز گذشته سرمقاله خود را به قیام زنان ایران در برابر جمهوری اسلامی و قواعد متناقض با حقوق بشری اش اختصاص داده و نوشته است: به دانشجویان گفته شد در صورت عدم رعایت این قوانین مرتبط با پوشش، اوراق امتحانی آنان پذیرفته نخواهد شد.

 در تاریخ ۲۶ ژوئن دانشجویان خشمگین آن دانشگاه دست به تحصن زدند. زمانی که نیروهای امنیتی از راه رسیدند سر یکی از دانشجویان را به پله های سنگی کوبیدند. ویدئویی از این رخداد در فضای مجازی منتشر شد و خشم دوباره گسترش یافت. جنبش اعتراضی تقریبا ده ماهه ایران که سپتامبر گذشته پس از مرگ “مهسا امینی” دانشجوی ۲۲ ساله در بازداشت پلیس به اتهام نقض قوانین حجاب اجباری آغاز شد، کماکان ادامه دارد.

پس از حادثه مذکور در دانشگاه، دانشجویان بیانیه ای صادر کردند و به طور کلی مقام ها را به چالش کشیدند . آنان نوشتند دستگاه های امنیتی از کنترل خارج شده و هر کاری می خواهند انجام می دهند، اساتید ساکت شده اند و با دانشجویان در محوطه دانشگاه به مثابه زندانی رفتار می شود. دانشجویان با سرکشی اعلام کردند:”هیچ کس از شما اطاعت نخواهد کرد”. زنان و دانشجویان ایران در خط مقدم جنبشی به نام “زن، زندگی، آزادی” هستند. هدف آنان نه گفتن به پوشش اجباری حجاب است و در کل به دنبال آزادی بیش تر از دین سالاری اسلامگرای خفه کننده حاکم بر ایران هستند. در کل ماه ژوئن، این روحیه شورش در دانشگاه ها موج می زد.

مرکز مقاومت در دانشگاه هنر تهران بود که ۴۰ دانشجوی دختر را به اتهام عدم رعایت کامل موازین و پوشش اسلامی به طور موقت از حضور در کلاس ها محروم کرد. به دانشجویان دختر گفته شده بود اگر پوشش حجاب را رعایت نکنند از حضور در کلاس های درس محروم خواهند شد. دانشجویان در تاریخ ۱۵ ژوئن دست به تحصن زدند. نیروهای امنیتی آنان را محاصره کردند و امکان دسترسی به آب، غذا و دستشویی را قطع کردند. دانشجویان با انتشار بیانیه ای نوشتند:”ما تسلیم ظلم نمی شویم”! آنان وعده دادند که هیچ چیز به وضعیت پیش از اعتراضات و تظاهرات خیابانی بازنخواهد گشت”.

این روزنامه در ادامه می نویسد:”در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشجویان اعلام کردند: “یک خراش روی بدن یک دانشجوی هنر کافی است تا دانشجویان سراسر کشور از خشم و عصبانیت سرازیر شوند و به خیابان ها بریزند”. دست ‌کم ده ‌ها تشکل دانشجویی از سراسر ایران در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر و مخالفت با حجاب اجباری بیانیه‌ای صادر کردند. بیش از ۷۰۰ دانشجو در جریان اعتراضات بازداشت شده اند. این دانشجویان خطر عدم امکان دریافت مدرک خود را پذیرفته اند تا موضعی سرسختانه اتخاذ کنند. دین سالاری اسلامگرای حاکم بر ایران تسلیم نشده است.

دادگاه کیفری جمهوری اسلامی یک زن را  به انجام ۲۷۰ ساعت نظافت اماکن عمومی از جمله ساختمان‌ های وزارت کشور در تهران به دلیل آن چه که قاضی دادگاه آن را “گناه سیاسی” بی حجابی خواند محکوم کرد. بنا بر گزارش ها این حکم بر اساس تصاویر دوربین های نظارتی نصب شده در سراسر کشور برای اجرای قانون حجاب صادر شده است.

زنان در ایران به دلیل بی حجابی ممکن است با جریمه، دستگیری و حبس روبرو شوند اما طرحی که در مجلس شورای اسلامی ارائه شده طیفی از مجازات‌ های اضافی از جمله جریمه نقدی، محدودیت دسترسی به حساب‌های بانکی، مصادره وسایل نقلیه شخصی، محدودیت‌های سفر، ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و حبس را در پی خواهد داشت.

 با این وجود، هیچ تلاشی از سوی رژیم نتوانسته این شورش را سرکوب کند. زنان بیش تری در شهرهای بزرگ بدون حجاب آشکارا در انظار عمومی ظاهر می شوند. این نشانه پیروزی آنان است حتی اگر دین سالاران کهنسال حاکم بر ایران هنوز متوجه آن نشده باشند”.