هشدار نرگس محمدی درباره وقوع «۱۸ تیر دیگری در دانشگاه‌ها»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشرزندانی در نامه‌ای که در اینستاگرام او منتشر شده است، نسبت به فشارهای اعمال شده به دانشجویان معترض واکنش نشان داده و خواستار توقف «خشونت‌های بی رحمانه علیه دانشگاه» شد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، همزمان با جو امنیتی حاکم در دانشگاه‌ها و سرکوب خشونت‌بار دانشجویان معترض، نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی، در پیامی درباره شکل‌گیری «۱۸ تیر دیگری در دانشگاه‌ها» هشدار داد.

خانم محمدی در این نامه نوشت: در بخشی از این نامه آمده: نظام باید بداند که «تهاجم و تهدید بی رحمانه» علیه دانشگاه می‌تواند منجر به «خیزش و اعتراضات گسترده مردمی» شود.

او ادامه داده است: فضای پس از جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» نشان داد که نه «انفعال» و نه «انطباق» با وضع موجود، بلکه «انتشار قدرت» و «استحکام اراده جمعی» برای تغییر«بنیادی» سرمشق مردم ایران است.

این فعال مدنی زندانی در ادامه راهبرد جمهوری اسلامی یعنی ایجاد «رعب و وحشت و توامان تکثیر ناامیدی و دلسردی» را «استیصالی» و «ناکارآمد» خواند و به حکومت هشدار داد: «تهاجم و تهدید بی‌رحمانه علیه دانشگاه می‌تواند به جرقه خیزش و اعتراضات گسترده مردمی تبدیل شود.»

به گفته خانم محمدی، جمهوری اسلامی «به مذاکرات پنهانی، بی‌اعتبار و لرزان با دولت‌های غربی غره شده»، اما اعتراضات دانشجویان و مردم در سراسر ایران «پژواک قدرتمند و طنین‌انداز یک کلمه نه به حکومت استبدادی دینی» است.

نرگس محمدی در این نامه از مجامع بین المللی حقوق بشری، نهادهای بین المللی فمنیستی و نویسندگان و دانشگاهیان جهان خواسته تا اجازه ندهند جامعه دانشگاهی ایران شاهد ۱۸ تیر دیگری باشد.

سرکوب معترضان به ویژه دانشجویان در دستور کار مقام ها و نهادهای امنیتی کشور قرار دارد و از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران در سال گذشته، فشارها بر دانشجویان بیشتر شده و تعداد زیادی از آنان بازداشت شده و در پی اعتراض به وضع موجود احکام سنگین از جمله حبس، تبعید و تعلیق از تحصیل دریافت کردند.

نیروهای حراست دانشگاهها بارها دانشجویان را به بهانه های مختلف مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در آخرین مورد کوباندن سر یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به دیوار از سوی نیروی حراست بود که واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی و بین دانشگاهیان به دنبال داشت.

در همین حال گزارش‌های متعددی از افزایش فشار بر دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف حتی در خوابگاه‌ها به دلیل سخت‌گیری‌های جدید در مورد پوشش حتی در مورد دانشجویان پسر گزارش شده است.

حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ یکی از خونین‌ترین سرکوب‌های دانشجویی در تاریخ جنبش دانشجویی ایران است. در جریان این حمله، بنا به گزارش‌ها، دست‌کم شش دانشجو کشته و صدها نفر بازداشت شدند.