/

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به خطر جدی اعدام مجاهد کورکور

سازمان عفو بین‌الملل در پی نگرانی‌ها از اجرای قریب الوقوع حکم اعدام «مجاهد کورکور»، معترضی که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خطر جدی اجرای حکم او هشدار داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، عفو بین‌الملل محاکمه و اتهامات مجاهد کورکور را «ساختگی» و «به شدت ناعادلانه» خواند و از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست فوراً حکم این معترض بازداشت شده را «لغو» کند.

در این بیانیه تأکید شده که مجاهد کورکور از زمان بازداشت در معرض «ناپدیدسازی قهری، شکنجه و اعترافات اجباری» قرار گرفته و از دسترسی به دادرسی عادلانه، وکیل مستقل و انتخابی محروم بوده و در دادگاهی نمایشی به استناد «اعترافات اجباری ناشی از شکنجه» به «اعدام محکوم» شده است.

عفو بین‌الملل گفته که در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که «کیان پیرفلک»، کودک ۹ ساله ایذه‌‍ای، در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در اثر شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده است. این سازمان تأکید کرده که خانواده پیرفلک و دیگر خانواده‌های دادخواه کشته شدگان ایذه نیز نیروهای امنیتی را عامل کشته شدن فرزندان خود معرفی کرده‌اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مجاهد کورکور را عامل تیراندازی و قتل کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله کشته‌‌‌شده در جریان اعتراض‌های ضد حکومتی آبان‌ماه گذشته در شهرستان ایذه، معرفی کرده است.

عدم دسترسی مجاهد کورکور به درمان و مصدومیت شدید او در پی حمله نیروهای امنیتی، از جمله مواردی است که در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است. علاوه بر این در این بیانیه گفته شده که این معترض ایذه‌ای در طول بازداشت نیز به جای درمان تحت شکنجه قرار گرفته است.

عفو بین‌الملل خطاب به محسنی اژه‌ای گفته: «از شما می‌خواهیم که فوراً حکم محکومیت و اعدام مجاهد کورکور (عباس کورکوری) را لغو کنید و امکان دسترسی او به وکیل مستقل، مراقبت‌های پزشکی و ملاقات با خانواده‌اش را فراهم کنید.»

نیروهای امنیتی در روز سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ با حملۀ مسلحانه به روستای «پرسوراخ» در اطراف ایذه دو تن از جوانان معترض به نام‌های محمود احمدی و حسین سعیدی را کشتند و مجاهد کورکور را نیز بازداشت کردند.

انتساب قتل کیان پیرفلک به مجاهد کورکور در حالی است که خانواده کیان پیرفلک بارها با انتشار بیانیه و پیام‌های مختلف ویدئویی تأکید کرده‌اند که مجاهد کورکور هیچ نقشی در کشته شدن فرزند آن‌ها نداشته است و عوامل حکومتی جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن کودک خود معرفی کرده‌اند.

علاوه بر این، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی شامگاه چهارشنبه سی و یکم خرداد و پنج‌شنبه اول تیرماه، دو بار به منزل خانواده کورکور در شهر ایذه یورش بردند و «نگار کورکور»، خواهر مجاهد را بازداشت کردند.