/

هشدار عفو بین‌الملل در مورد خطر جدی اعدام «قریب‌الوقوع» محمد قبادلو

عفو بین‌الملل با هشدار در مورد خطر «جدی» اعدام «قریب‌الوقوع» محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران، خواهان لغو فوری دو حکم اعدام صادره برای او شد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

عفو بین‌الملل با هشدار در مورد خطر «جدی» اعدام «قریب‌الوقوع» محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران، خواهان لغو فوری دو حکم اعدام صادره برای او شد.

به گزارش فرانیوز، این سازمان مدافع حقوق بشر در ابتدای نامه خود، ضمن مروری فشرده بر سابقه پرونده قضایی قبادلو و همچنین تشریح وضعیت فعلی این زندانی سیاسی، محاکمه او را «ساختگی» و «به‌شدت ناعادلانه» توصیف کرد.

به گزارش عفو بین‌الملل پرونده قضایی محمد قبادلو بر اعترافات اجباری استوار است؛ اعتراف‌هایی که عفو بین‌الملل تأکید دارد با اعمال شکنجه اخذ شده‌اند.

بر پایه اطلاعات منتشر شده در این نامهٔ سرگشاده، محمد قبادلو از نارسایی ذهنی رنج می‌برد و با این وجود دیوان عالی کشور توجهی به این مهم نشان نداد و در دوم خرداد سال جاری خورشیدی، حکم اعدام او را تایید کرد.

سازمان عفو بین‌الملل عنوان کرده است که تحقیقات این سازمان از ضرب و شتم و اعمال شکنجه بر محمد قبادلو حکایت دارد؛ ادعایی که گزارش‌های پزشکی قانونی نیز صحت آنها را تایید می‌کند.

در این نامه سرگشاده از غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی ایران، خواسته شده تا هر چه سریع‌تر اجرای حکم اعدام محمد قبادلو را لغو کرده و به‌منظور اجرای عدالت، محاکمه او را تجدید کند.

محمد قبادلو متولد ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری است که به اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» و با ادعای قتل یک مأمور انتظامی و مجروح کردن پنج مأمور دیگر از طریق زیرگرفتن آن‌ها با خودرو سواری به اعدام محکوم شده است.

این در حالی است که پیش‌تر امیر رئیسیان، یکی از وکلای انتخابی محمد قبادلو، پس از محاکمه او که بدون حضور وکیل انتخابی انجام شد، اتهامات منتسب به او را رد کرده بود.

در حالی حکم اعدام این معترض صادر و دیوان عالی نیز تایید شد که همزمان با آغاز محاکمه این شهروند ایرانی، مادر او اعلام کرد فرزندش از اختلال دوقطبی رنج می‌برد و در ماه‌های منجر به دستگیری‌اش از درمان خودداری کرده است.