هشدار آلمان به عربستان برای عادی سازی بی قید وشرط با رژیم اسد

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در سفری که روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت به عربستان سعودی داشت، درباره «عادی‌سازی بی‌قید و شرط» روابط با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هشدار داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در سفری که روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت به عربستان سعودی داشت، درباره «عادی‌سازی بی‌قید و شرط» روابط با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هشدار داد.

به گزارش فرانیوز، وزیر خارجه آلمان پس از دیداری که با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در شهر جده داشت، در سخنانی کوتاه هشدار داد: «هر قدمی برای نزدیک شدن به اسد، باید با اخذ امتیازهای واقعی از او برداشته شود.»

در حالی که عربستان روز جمعه میزبان نشست اتحادیه عرب خواهد بود که سوریه نیز به آن دعوت شده است، بائربوک می‌گوید که اسد نباید بابت این‌که هر روز حقوق بشر را به جدی‌ترین شکل ممکن نقض کرده است، پاداش بگیرد.

نشست اتحادیه عرب نیز که انتظار می‌رود بشار اسد در آن حضور پیدا کند، روز جمعه در همین شهر برگزار خواهد شد.

اخیرا هر بیست عضو این اتحادیه به عادی‌سازی روابط‌شان با اسد تمایل نشان داده و توافق کرده‌اند که سوریه را دوباره به عضویت اتحادیه عرب بپذیرند. این در حالی است که اسد در تمام سال‌های جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، منزوی شده بود.

بائربوک روز دوشنبه گفت: «سوریه هنوز با فرآیندی سیاسی که مسئله جنگ را حل کند فاصله زیادی دارد. بیش از ده سال است که این کشور چیزی جز خونریزی و رنجی غیرقابل باور برای مردمانش به خود ندیده است، امری که گزارش‌ دادن آن نیز دیگر دشوار شده است.»

وزیر خارجه آلمان در سفر خود به عربستان، خواستار آتش‌بس در سودان نیز شد.

وزارت خارجه آلمان پیشتر گفته بود، بائربوک که به قطر نیز سفر خواهد کرد، در مورد مسائل دوجانبه و بحران‌های منطقه‌ای با همتایان خود در خلیج فارس گفت وگو خواهد کرد.

وزارت خارجه آلمان همچنین گفته بود که با توجه به چالش‌های فراوان در منطقه، از بحران حاد سودان، درگیری‌های طولانی در سوریه و یمن تا تصاحب قدرت توسط طالبان در افغانستان، گفت‌ وگوی قابل اعتماد با شرکای خلیج فارس برای آلمان و اروپا ضروری است.