فرودگاه داغستان

هجوم یهودستیزان به فرودگاه داغستان و جستجوی مسافران پروازی از اسرائیل

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروهی از آشوبگران به فرودگاه بین‌المللی مَخاچ‌قلعه در مرکز جمهوری داغستان روسیه هجوم برده، به باند فرودگاه سرازیر شده و به دنبال مسافرانی بودند که اخیراً از تل‌آویو وارد این فرودگاه شده بودند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی صدها نفر را نشان می‌دهد که برخی پرچم‌های فلسطین یا پلاکاردهایی را در محکومیت اسرائیل حمل می‌کنند، به فرودگاه یورش برده و مسافران را آزار می‌دهند.

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که برخی از جمعیت پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز در می‌آورند و برخی دیگر تلاش می‌کنند خودروی پلیس را واژگون کنند.

دفتر وزارت کشور در مَخاچ‌قلعه گفت که پس از این «اختلال‌ها» پلیس ضدشورش و واحدهای گارد ملی برای تقویت امنیت به فرودگاه اعزام شد اعزام شدند.

وزارت بهداشت داغستان بعداً فاش کرد که بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند که حال دو نفر وخیم است. با این حال، آنها جزئیات دیگری ارائه نکردند. هنوز تأیید نشده است که آیا اسرائیلی‌ها در این پرواز بوده‌اند یا اینکه این مسافران محلی بودند از اسرائیل به داغستان بازگشته بودند

آژانس هوانوردی غیرنظامی روسیه، گفت فرودگاه بین‌المللی مَخاچ‌قلعه حداقل تا ۶ نوامبر به روی هواپیماهای ورودی بسته خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کردند که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی اوضاع را زیر نظر دارند.

سفیر اسرائیل در روسیه، الکس بن زوی، نیز با مقامات روسی برای تامین رفاه یهودیان و اسرائیلی‌ها در این سایت همکاری می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «اسرائیل از مقامات قانونی روسیه انتظار دارد که از رفاه همه شهروندان اسرائیلی و یهودیان در هر کجا که هستند محافظت کنند و علیه آشوبگران و تحریکات وحشیانه‌ای که علیه یهودیان و اسرائیلی‌ها انجام می‌شود، اقدام قاطعانه انجام دهند».

از سوی دیگر مقامات داغستان خشونت را محکوم کرده، خواهان آرامش شده‌اند و قول داده‌اند که عوامل این حادثه را مجازات کنند.

 وزارت امور داخله داغستان اعلام کرد که مقامات از فیلم‌های دوربین‌های مداربسته برای جستجوی اغتشاشگران مسئول استفاده خواهند کرد.

سرگئی ملیکوف، رئیس جمهوری داغستان نیز وعده داد که عواقب سختی در انتظار کسانی است که در حمله به فرودگاه شرکت کردند، داد. او همچنین عوامل خارجی را عامل خشونت دانست و مدعی شد اخبار جعلی منتشر و مردم محلی را عصبانی کرده است.

دولت منطقه داغستان در پستی تلگرامی از شهروندان خواست آرامش خود را حفظ کرده و «با درک شرایط کنونی جهان، تسلیم تحریکات گروه‌های مخرب نشوند».

بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در این جمهوری که یکی از ۸۵ واحد فدرال کشور روسیه است، ۸۲٫۶ درصد از جمعیت داغستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که اغلب سنی‌مذهب بوده و تعداد کمی از ساکنان این جمهوری نیز شیعه‌مذهب هستند.