نتانیاهو

نتانیاهو با رد درخواست‌ها برای پایان جنگ؛ «با هدف نابودی حماس مغایر است»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، امروز درخواست‌های بین‌المللی را برای پایان جنگ رد کرد و این موضوع را در تناقض با هدف اصلی کشورش به عنوان از بین بردن حماس عنوان کرد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای نتانیاهو به کابینه خود گفت که به رهبران آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر اعلام کرده است که «شما نمی‌توانید ما را از تصمیم‌مان در خصوص حذف حماس منصرف کنید».

در همین حال امروز اعلام شد که کنگره آمریکا، ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اسرائیل را تایید کرده است.

در چند روز گذشته اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر امنیت در مرز با مکزیک مانع از تصویب بودجه کمک‌های نظامی به اسرائیل و اوکراین شده بود.

آقای نتانیاهو روز یک‌شنبه در توضیحی در این باره در یک نشست کابینه خود گفت که به رهبران فرانسه، آلمان و دیگر کشورها گفته است: «شما نمی‌توانید از یک سو از حذف حماس حمایت کنید و از سوی دیگر ما را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهید، پایانی که مانع از بین رفتن حماس می‌شود».

بنیامین نتانیاهو به اعضای دولت خود گفت نبرد در باریکه غزه «با شدت بیشتر، جهت دستیابی به همه اهداف، ادامه دارد؛ نابودی حماس، بازگشت همه ربوده‌شدگان و و این قول که غزه دیگر هرگز تهدیدی برای اسرائیل نباشد».

رسانه‌های اسرائیل مذاکره تلفنی اخیر جو بایدن با آقای نتانیاهو را حدود یک ساعت توصیف کرده بودند.

یک روز پس از آن، آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه ۱۷ آذر قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که عضو غیردائم شورای امنیت است و خواهان آتش‌بس فوری در جنگ شده بود، با وجود حمایت ۱۳ عضو دائم و غیردائم شورا، وتو کرد.

بریتانیا نیز به دلیل عدم محکومیت حماس در آن قطعنامه، به آن رأی ممتنع داده بود.

اسرائیل از دبیرکل سازمان ملل که در اقدامی نادر، بند ۹۹ سازمان را جهت طرح درخواست آتش‌بس فعال کرده بود، به شدت انتقاد کرد و خواهان کناره‌گیری او شد.