نتانیاهو

نتانیاهو: آتش‌بس یعنی تسلیم شدن در برابر تروریسم و بربریت؛ حماس ریشه کن می شود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل با تاکید بر اینکه با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد، در مقاله ای که وال استریت ژورنال منتشر کرده گفت «وحشت‌آفرینی که حماس در ۷ اکتبر مرتکب شد، به ما یادآوری می‌کند که وعده آینده بهتر محقق نخواهد شد مگر آنکه ما و جهان متمدن، مایل به مبارزه با بربرها و وحشی‌ها باشد».

خواندن این مطلب 16 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به گفته نتانیاهو، چنین کاری به معنی تسلیم شدن در برابر «تروریسم» و «بربریت» و حماس است.

نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد ارتش این کشور با هدف ریشه‌کن کردن حماس، مشغول عملیات بزرگی در غزه است.

نتانیاهو تصریح کرد جامعه بین‌المللی باید خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط گروگان‌ها شود.

او خاطرنشان کرد ٣٣ نفر از گروگان‌ها کودک هستند و اینکه حماس آنها را وحشت‌زده کرده و به عنوان گروگان نگه می‌دارد.

نتانیاهو گفت همانطور که ایالات متحده پس از حمله ژاپنی‌ها به بندر پرل هاربر و یا حمله تروریستی ١١ سپتامبر با آتش‌بس موافقت نمی‌کرد، اسرائیل نیز با پیشنهاد آتش‌بس با حماس موافقت نمی‌کند.

او وعده داد جنگ تا نابودی حماس ادامه خواهد داد و این که ارتش اسرائیل تمام تلاش خود را برای کاهش تلفات غیرنظامیان به کار گرفته است.

وزارت بهداشت غزه که تحت سلطه حماس است، مدعی است شمار کشته‌شدگان فلسطینی از زمان آغاز حملات اسرائیل علیه مواضع ستیزه‌جویان فلسطینی به بیش از هشت هزار نفر رسیده است.

در نتیجه حمله تروریستی ستیزه‌جویان حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ تن کشته شدند، چند هزار نفر زخمی شدند، و بیش از ٢۰۰ تن دیگر از سوی حماس و دیگر گروه‌های ستیزه‌جوی فلسطینی به گروگان گرفته شده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل، در مقاله‌ای که روزنامه وال‌استریت ژورنال آنرا چاپ کرده است با اشاره به جنگ جاری اسرائیل با نیروهای حماس خطاب به کشورهای «متمدن» نوشت: «این فقط جنگ اسرائیل نیست، اگر حماس و جمهوری اسلامی پیروز شوند، شما هدف بعدی آنها خواهید بود. اما ما پیروز خواهیم شد».

بنیامین نتانیاهو خاطرنشان کرد: «وحشت‌آفرینی که حماس در ۷ اکتبر مرتکب شد، به ما یادآوری می‌کند که وعده آینده بهتر محقق نخواهد شد مگر آنکه ما و جهان متمدن، مایل به مبارزه با بربرها و وحشی‌ها باشد. بربرها حاضرند با ما بجنگند و هدفشان روشن است که می‌خواهند آینده امیدوار کننده مردمان ما را در هم بشکنند و همه چیزهایی را که دوست داریم نابود کنند و دنیایی پر از ترس و تاریکی به وجود آورند».

او با بیان اینکه امروز نقطه عطفی برای رهبران و ملت‌هاست افزود: «زمان آن است که همه ما تصمیم بگیریم که آیا حاضریم برای آینده‌ای پر امید بجنگیم یا تسلیم ظلم و ترور شویم. مطمئن باشید که اسرائیل می‌جنگد همانطور که از ۷ اکتبر، درگیر جنگی شده که نه آن را شروع کرده و نه می‌خواسته، اما اسرائیل چاره‌ای جز پیروزی ندارد».

نخست وزیر اسرائیل همچنین نوشت: «حماس این جنگ را با بدترین وحشیگری که مردم ما از زمان هولوکاست دیده‌اند به راه انداخت، کودکان را جلوی پدر و مادر و والدین را جلوی چشم فرزندانشان به قتل رساندند. مردم را زنده زنده سوزاندند، به زنان تجاوز کردند و مردان را سر بریدند جمهوری اسلامی هم با مسلح کردن، آموزش و تامین مالی حماس در غزه، حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و دیگر گروه‌های نیابتی ترور در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن، محور ترور را تشکیل داده و با دنیای متمدن می‌جنگد».

او با رد هرگونه پیشنهاد آتش‌بس تاکید کرد: «درخواست‌ها برای آتش‌بس، درخواست‌هایی از اسرائیل برای تسلیم شدن به حماس، تسلیم شدن در برابر تروریسم، تسلیم شدن در برابر بربریت است و این اتفاق نخواهد افتاد. امروز زمان جنگ است و اسرائیل تا پیروی نهایی به جنگ ادامه خواهد داد چرا که اگر حماس و محور شرارت جمهوری اسلامی پیروز شوند، همه شما کشورهای متمدن هدف بعدی آنها خواهید بود.»

همزمان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز دوشنبه طی یک سخنرانی در شورای امنیت این سازمان بر ضرورت حفاظت از جان تمام غیرنظامیان در جنگ اسرائیل با حماس تاکید کرد و گفت که یک غیرنظامی، صرف‌نظر از ملیتش، «یک غیرنظامی است، یک غیرنظامی».

لیندا توماس-گرینفیلد به کشته شدن بیش از ۶۰ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل در غزه از زمان آغاز این جنگ تاکنون اذعان کرد و بر لزوم محافظت از جان امدادگران و همچنین خبرنگاران در غزه تأکید داشت.

خانم توماس-گرینفیلد بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری، از جمله غذا، سوخت، آب، دارو به غزه تصریح کرد و خواستار افزایش این کمک‌ها شد.

او همچنین به لزوم وقفه‌های بشردوستانه در این جنگ اشاره کرد تا بتوان امکان خروج امن برای غیرنظامیان را فراهم کرد و ارسال کمک‌های بشردوستانه نیز تسهیل شود.

لیندا توماس-گرینفیلد همچنین نگرانی عمیق ایالات متحده را از «افزایش چشم‌گیر خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری» ابراز کرد.

سفیر ایالات متحده اظهار داشت: «ما کشتار غیرنظامیان فلسطینی را محکوم می‌کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم که مانع این حملات بشود و با مقامات فلسطینی همکاری کند.»

توماس-گرینفیلد از همه اعضای شورای امنیت خواست تا برای جلوگیری از گسترش بحران با یکدیگر همکاری کنند و از مجمع عمومی سازمان ملل برای آن که به صراحت اقدامات حماس را محکوم نکرده است، انتقاد کرد.

اشاره او به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای آتش‌بس انسان‌دوستانه است که با ۱۲۰ رای تصویب شد. آمریکا جزو ۱۴ کشوری بود که به این قطعنامه رای مخالف داد.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز دوشنبه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دلیل سکوت در برابر اعتراضاتی که در فرودگاه داغستان روسیه هنگام فرود هواپیما از اسرائیل رخ داد، انتقاد کرد.

به گزارش نشریه هیل در این اعتراض، جمعیتی به فرودگاه هجوم بردند و ظاهرا به دنبال مسافران اسرائیلی بودند. پلیس روسیه در واکنش فرودگاه را به تصرف درآورد و پوتین روز دوشنبه نشستی را با مقامات امنیتی برای گفت‌وگو درباره این رویداد برگزار کرد.

کربی این صحنه را «نمایش دلخراش نفرت، تعصب، ارعاب» خواند و گفت که پوتین با محکوم نکردن اعتراضات، این پیام را ارسال کرد که «روسیه از خشونت علیه اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ادعا کرد که این حادثه «نتیجه مداخله خارجی» بوده است. کربی این ادعا را «روایت سنتی روسیه» خواند و گفت که پوتین «مسئولیت این خشونت را بر عهده نمی‌گیرد».

آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن گروه شبه‌نظامی حماس را که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرده‌اند.