/

نامه اعتراضی کادر سلامت روان به سازمان ملل؛ سوء‌استفاده از روانپزشکی به عنوان ابزار سرکوب، نقض وحشتناک حقوق بشر است

ده‌ها روان‌شناس، روان‌پزشک و روان‌درمانگر از سراسر دنیا درنامه‌‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از این سازمان خواستند تا در قبال سوء‌استفاده جمهوری اسلامی از روان‌شناسی و روان‌پزشکی، موضعی قاطع اتخاذ کند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بیش از هفتاد نفر از کادر سلامت روان از کشورهای مختلف دنیا به ابتکار انجمن روانپزشکی ایرانی آمریکای شمالی با هدف جلب توجه سازمان ملل متحد به تحولات «عمیقا نگران‌گننده» اخیر در ایران به ویژه در مورد رفتار با زنانی که «شجاعانه از حقوق اساسی انسانی خود دفاع می‌کنند»، نامه‌ای را نگاشتند.

در نامه آمده است: طی هفته‌های اخیر، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران چندین زن را به دلیل انتخاب آزادانه پوشش و سرپیچی از حجاب اجباری به گذراندن دوره‌های روان‌درمانی محکوم کرده است و تشخیص‌های «ساختگی» از جمله «شخصیت ضداجتماعی» را در احکام خود عنوان کرده‌ و درمان‌های مداوم را برای تغییر باور و رفتارشان الزامی کرده‌اند.

کادر سلامت روان ایرانی خارج از کشور خطاب به سازمان ملل متحد نوشته‌اند: سوء‌استفاده آشکار از روانپزشکی و روانشناسی به عنوان «ابزار سرکوب»، نشان‌دهنده‌ «نقض وحشتناک» دیگری از حقوق بشر است.

آنها تاکید کرده‌اند: سیستم قضایی جمهوری اسلامی به جای حفظ حرمت شهروندان، به تشخیص‌های ساختگی اختلالات روان با هدف خاموش کردن صداهای مخالف متوسل می‌شود.

طی ماه‌های اخیر نیز چهار سازمان معتبر روان‌شناسی و روان‌پزشکی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه ایران نسبت به سوءاستفاده از علم روان‌شناسی و روان‌پزشکی توسط جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بودند.

رؤسای این انجمن‌ها در بخشی از نامه خود تشخیص اختلالات روانی را در صلاحیت روان‌پزشک دانسته نه قضات و خواستار پرهیز از برچسب‌زدن به رفتارهای افراد با عناوین تشخیصی روان‌پزشکی شده‌اند.

آزاده صمدی، بازیگر سرشناس سینمای ایران یکی از افرادی است که به دلیل «کشف حجاب» برای مداوای بیماری ضد اجتماعی به مراکز روانشناسی ارجاع داده شد.

همچنین افسانه بایگان، هنرپیشه مشهور ایرانی نیز به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری به مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی برای درمان آنچه «بیماری روحی شخصیت ضد خانواده» خوانده شده، محکوم شد.

در ادامه هنرمندان دیگری از جمله کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، افسانه بایگان، ترانه علیدوستی نیر برای مدتی بازداشت و احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند.

جمهوری اسلامی در پی خیرش انقلابی ایرانیان سعی در سرکوب بانوانی دارد که از حق طبیعی خود درباره پوشش اختیاری استفاده و دفاع کرده‌اند.