رئیس جمهوری فرانسه مکرون

مکرون: جنگ برای نابودی کامل حماس ۱۰ سال طول می‌کشد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هشدار داد که هدف اسرائیل برای نابودی حماس خطر آغاز جنگی ده ساله را در پی دارد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از تایمز اسرائیل، مکرون در نشستی خبری در حاشیه نشست اقلیمی کاپ ۲۸ سازمان ملل متحد در دبی، گفت تحقق هدف «نابودی کامل حماس» به این معنی است که «جنگ ۱۰ سال ادامه خواهد داشت».

او در ادامه افزود: «پس این هدف باید روشن شود».

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین خواستار افزایش تلاش‌ها برای دوام آتش‌بس در غزه شد. این سخنان مکرون یک روز پس از آن بود که حماس با تحویل ندادن فهرست گروگان‌هایی که قصد داشت آزاد کند و با شلیک راکت به سمت اسرائیل، به آتش‌بس یک‌هفته‌ای پایان داد و جنگ اسرائیل و حماس از سر گرفته شد.

او گفت این وضعیت نیازمند افزایش تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس پایدار، آزادی تمام گروگان‌های در اسارت حماس، ورود کمک‌های ضروری به غزه، و اطمینان از امنیت اسرائیل است.

در مدت آتش‌بس موقت، حماس ۱۰۵ گروگان‌ــ ۸۱ اسرائیلی، ۲۳ تایلندی و یک فیلیپینی‌ــ را آزاد کرد. تصور می‌شود که ۱۳۷ گروگان در غزه باقی مانده‌اند. در مقابل، اسرائیل نیز ۲۴۰ زندانی فلسطینی را آزاد کرد که همگی زندانیان زن و زندانیان کم‌سن‌و‌سال بودند.

در این مدت، روزانه حدود ۲۰۰ کامیون، از جمله چهار تانکر سوخت و چهار تانکر گاز، وارد غزه شد.

مکرون پیش‌تر نیز در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد وضعیت غیرنظامیان در غزه ابراز نگرانی عمیق کرده و گفته بود در حمله اسرائیل «تلفات غیرنظامیان خیلی زیاد بوده است».

فرانسه یک بیمارستان سیار اعزام کرده که در هفته جاری، در ساحل العریش در مصر پهلو گرفته است و مجروحان فلسطینی را مداوا خواهد کرد. 

به گزارش تایمز اسرائیل، به نقل از یک دیپلمات فرانسوی، کشتی دیکسمود ۴۰ تخت بستری دارد. این تعداد ۱۰ درصد ۴۰۰ تخت‌ بیمارستانی در شمال شبه‌جزیره سینا را تشکیل می‌دهد، که در حال حاضر در این صحرای هم‌مرز با غزه به بیماران فلسطینی خدمات ارائه می‌دهند.