مشارکت احتمالی کارمندان نهاد وابسته به سازمان ملل در حمله حماس به اسرائیل

در پی مطرح شدن اتهام مشارکت ١٢ کارمند یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل در حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، وزارت خارجه آمریکا خواستار تحقیق درباره این اتهام شد و اعلام کرد کمک‌های مالی اضافی به این نهاد را به طور موقت متوقف خواهد کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت واشنگتن در خصوص این موضوع «به‌ شدت نگران» است.

او افزود: همزمان با بررسی این اتهامات و گام‌های سازمان ملل متحد برای رسیدگی به آن، ارائه کمک‌های مالی اضافی به این نهاد وابسته به سازمان ملل را «به طور موقت» متوقف شده است.

به گفته او، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در روز پنجشنبه پنجم بهمن، بر لزوم تحقیقات جامع و سریع در باره این موضوع تاکید کرد.

متیو میلر با اشاره به «نقش حیاتی اونروا» در تامین مایحتاج فلسطینیان از جمله غذا، دارو، و سرپناه گفت مهم است که این نهاد وابسته به سازمان ملل، اتهامات مطرح‌شده را جدی بگیرد و اقدامات اصلاحی مقتضی در این زمینه انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده افزود آمریکا خواستار اطلاعات بیشتر از دولت اسرائیل در این باره شده و اعضای کنگره را در جریان قرار داده است.

به گفته او، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در روز پنجشنبه پنجم بهمن، «بر لزوم تحقیقات جامع و سریع در باره این موضوع تاکید کرد.»

آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد برای فلسطینی‌ها “آنروا” (UNRWA) اعلام کرد که اتهامات مربوط به همکاری برخی از کارمندان این نهاد در حملات مرگ بار گروه تروریستی حماس به اسرائیل را بررسی می‌کند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر آنروا گفت: «این اتهامات شوک‌آور است. من تصمیم گرفته‌ام که قرارداد این کارمندان را فوراً فسخ کنم و تحقیقاتی را نیز در زمینه حقیقت‌یابی، آغاز کنم.»

او تصریح کرد: هر کارمند آنروا که در حملات تروریستی دست داشته باشد، از طریق پیگرد کیفری پاسخگو خواهد بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد که کارکنان آنروا در صورت اثبات اتهامات مذکور علیه آنها، “فورا اخراج خواهند شد و مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.”