مدودف تهدید کرد درصورت موفق بودن ضد حمله اوکراین، روسیه از بمب اتم استفاده می کند

دمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه همزمان با انتشار گزارش‌هایی از پیشروی نیروهای اوکراینی در ضد حمله‌ها علیه روسیه تهدید کرد که در صورت موفقیت کی‌یف و نفوذ به خاک روسیه، مسکو به سلاح هسته‌ای متوسل خواهد شد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که پیش‌تر نیز چند بار به موضوع احتمال جمله اتمی به اوکراین اشاره کرده بود، گفت که در صورت موفقیت‌آمیز بودن ضد حمله کی‌یف، مسکو باید از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

او با انتشار پیامی در شبکه در حساب‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی گفت که روسیه در چنین سناریویی مجبور خواهد شد از دکترین هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند.

او در بخشی از پیام خود نوشت: تصور کنیم که اگر حمله اوکراینی‌ها با حمایت ناتو موفقیت‌آمیز می‌بود و آنها بخشی از سرزمین ما را تصرف کنند، باید به موجب قوانین فرمان رئیس جمهور روسیه به سمت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برویم.

با آغاز فصل تابستان اوکراین با هدف باز پس‌گیری اراضی اشغال شده توسط روسیه ضد حمله گسترده‌ای را تدارک دید. هر چند نیروهای اوکراینی از حمایت‌های تسلیحاتی گسترده کشورهای غربی برخوردارند اما این ضد حمله انتظارات اولیه را برآورده نکرد.

با این حال پیشروی نیروهای ارتش اوکراین هر چند آهسته ادامه یافت و هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که اوکراین ۵۰ درصد از اراضی تصرف‌شده خود توسط روسیه را باز پس گرفته است.

دمیتری مدودف همچنین عنوان کرد که در برابر تصرف بخشی از روسیه «هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. از این رو، دشمنانمان باید برای [موفقیت] رزمندگان ما دعا کنند. چرا که به این ترتیب آن‌ها اطمینان می‌یابند که آتش جنگ هسته‌ای در جهان شعله‌ور نمی‌شود».

این اظهارات ساعاتی پس از آن بیان شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از حمله پهپادی به مسکو و کریمه گفت که جنگ به خاک روسیه کشیده خواهد شد.

 زلنسکی در جریان بازدید از شهر اوکراینی ایوانو‌ فرانکیفسک به خبرنگاران گفت: «جنگ به‌تدریج به قلمرو و سرزمین‌های روسیه، مراکز نمادین و پایگاه‌های نظامی آن کشیده می‌شود.»

دمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه پیش از این نیز چندین بار تهدید کرده بود که روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.