مجوز آمریکا به متحدانش برای ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به همتایان خود در گروه هفت گفت که ایالات متحده از تلاش مشترک برای آموزش خلبانان اوکراینی با هواپیماهای جنگنده نسل چهارم حمایت خواهد کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به همتایان خود در گروه هفت گفت که ایالات متحده از تلاش مشترک برای آموزش خلبانان اوکراینی با هواپیماهای جنگنده نسل چهارم حمایت خواهد کرد.

به گزارش فرانیوز، به عنوان بخشی از این تصمیم، ایالات متحده به متحدان غربی خود اجازه خواهد داد تا به اوکراین جت‌های جنگنده نسل چهار که شامل اف ۱۶ ساخت ایالات متحده نیز می‌شود، عرضه کنند.

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده به همراه متحدان و شرکای آمریکا بر ارائه سیستم‌ها، تسلیحات و آموزش‌هایی که اوکراین برای انجام عملیات تهاجمی در بهار و تابستان به آن نیاز دارد، تمرکز کرده‌اند.»

او اضافه کرد که ما به گفت‌وگو در مورد بهبود نیروی هوایی اوکراین به عنوان بخشی از تعهد بلندمدت خود به «دفاع از خود اوکراین» روی آورده‌ایم. بایدن پیش از این احتمال ارائه هواپیماهای جنگنده اف ۱۶ توسط ایالات متحده به اوکراین را رد کرده بود.

اوکراین بارها از متحدان خود خواسته بود که برای دفاع از آسمان خود به این کشور هواپیمای پیشرفته بدهند اما ایالات متحده و شرکایش تا کنون نگران بودند که این اقدام ممکن است منجر به تشدید بیشتر تنش با روسیه شود.

جت‌های نسل چهارم دیگر عبارت‌اند از متراژ ۲۰۰۰ فرانسه و یوروفایتر تایفون بریتانیا.

جت‌های جنگنده اف ۱۶ یکی از قابل اعتمادترین جت‌های جنگنده جهان به شمار می‌رود که مجهز به بمب‌ها و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق است. قابلیت‌های هدف‌گیری پیشرفته آن حتی در شب یا در شرایط نامساعد جوی نیروهای اوکراینی را قادر می‌سازد تا اهداف روسی را بادقت بیشتری مورد حمله قرار دهند.

در چارچوب محافظت از فناوری‌های نظامی آمریکایی، ارسال این‌گونه جنگنده‌ها از سوی دیگر کشورها به اوکراین به موافقت واشینگتن و مشخصاً مجوزی از وزارت خارجه ایالات متحده نیاز دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی که نام او را منتشر نکرد نوشت که آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های اف ۱۶ در اروپا انجام خواهد شد که ممکن است چند ماه طول بکشد. او تاریخ شروع مشخصی را ارائه نکرد اما گفت که ایالات متحده امیدوار است این آموزش در هفته آینده آغاز شود.

این مقام همچنین ادامه داد: «در حالی که آموزش خلبانان طی ماه‌های آینده پیش می‌رود، ما با متحدان خود برای تعیین زمان، تعداد و اینکه توسط چه کشوری این هواپیماها به اوکراین تحویل داده شود، کار خواهیم کرد.»

این موضع ایالات متحده با استقبال رهبران بریتانیا، بلژیک و هلند مواجه شده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین آن را تحولی «تاریخی» توصیف کرد و دانمارک نیز در این رابطه برای آموزش خلبانان اوکراینی بر روی این نوع جنگنده‌های ساخت غرب اعلام آمادگی کرده است.