کنگره

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری اسرائیل را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته و در بحبوحه درگیری اسرائیل با گروه‌های تروریستی حماس و حزب‌الله لایحه‌ای را برای تأمین ۱۴.۳ میلیارد دلار کمک مالی به اسرائیل تصویب کرد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این لایحه با رای مثبت ۲۲۶ نماینده به تصویب رسید و ۱۹۴ نماینده دموکرات و ۲ نماینده جمهوری‌خواه به این لایحه رای منفی دادند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از انجام رای گیری به اپک تایمز گفت که خوشحالم که این لایحه تصویب شد اما «ای‌کاش به اتفاق آرا رای می‌آورد و مورد حمایت همه اعضای مجلس قرار می‌گرفت».

در این لایحه که به تصویب مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان رسیده ۴.۴ میلیارد دلار برای تکمیل ذخایر دفاعی به اسرائیل اختصاص داده شده است.

این قانون ۸۰۱.۴ میلیون دلار برای تهیه مهمات ارتش، ۱۰ میلیون دلار برای دستیابی به تسلیحات دریایی و ۳۸.۶ میلیون دلار برای خرید موشک‌های مورد نیاز نیروی هوایی اختصاص می‌دهد.

مهم‌تر از همه، این لایحه ۴ میلیارد دلار برای دفاع موشکی گنبد آهنین و سامانه‌های دفاع هوایی فلاخن داوود که برای رهگیری راکت و موشک‌های حماس حیاتی هستند، اختصاص می‌دهد.

۱.۳۵ میلیارد دلار برای تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی دفاع اسرائیل وجود دارد که ۱.۲ میلیارد دلار آن می‌تواند برای توسعه سیستم پدافند لیزری آیرون بیم که برای رهگیری موشک‌های کوتاه‌برد طراحی شده است، استفاده شود. در نهایت، این لایحه ۳.۶۵ میلیارد دلار برای عملیات وزارت خارجه آمریکا در اسرائیل اختصاص می‌دهد.

این در حالی است که دموکرات‌ها مخالف تصویب لایحه‌ای مجزا برای کمک به اسرائیل هستند و به گفته سناتور پتی موری، رئیس موقت سنا و رئیس کمیته تخصیص بودجه سنا، این لایحه پس از ورود به سنا، رد خواهد شد.

کاخ سفید نیز گفته است که اگر این لایحه در هر دو مجلس آمریکا تصویب شود، جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، آن را وتو خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی در ۲ نوامبر گفت: «رئیس جمهور لایحه‌ای را که فقط مربوط به اسرائیل است وتو می‌کند. من فکر می‌کنم که ما این را به وضوح بیان کرده‌ایم».

همچنین دفتر مدیریت و بودجه آمریکا که بخشی از کاخ سفید است، در بیانیه‌ای ابراز تأسف کرد که «به جای ارائه بسته‌ای که امنیت ملی آمریکا را به شیوه‌ای دو حزبی تقویت کند، این لایحه با عمیق‌تر کردن شکاف‌ها و از بین بردن شدید حمایت تاریخی دو حزب از امنیت اسرائیل، به‌فوریت لحظه‌ای پاسخ نمی‌دهد».

دفتر مدیریت و بودجه آمریکا هشدار داد که در لحظه‌ای که ما باید در کنار هم باشیم این لایحه «حزب‌گرایی را با حمایت از اسرائیل درهم‌آمیخته و متحد ما را به یک‌مهره در سیاست ما تبدیل می‌کند» و گفت که این لایحه کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان را حذف می‌کند.

این نهاد از کنگره خواست تا درخواست کمک مالی ۱۰۵ میلیارد دلاری که از سوی جو بایدن مطرح شده که علاوه بر اسرائیل شامل کمک به اوکراین، هند و اقیانوسیه و امنیت مرزی می‌شود، تصویب کند. همچنین دفتر مدیریت و بودجه آمریکا خواستار کمک‌های بشردوستانه برای غزه شد.

کمک‌های ایالات متحده به اسرائیل به دو سال قبل از اعلام استقلال این کشور در سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد. اسرائیل بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۷ کمک‌های اقتصادی دریافت کرد.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ بیش از ۱۱۴.۴ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است. کنگره سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به اسرائیل می‌دهد که ۳.۳ میلیارد دلار آن کمک‌های دفاعی است.