حمله تروریستی حماس به اسرائیل

ماموران امنیتی اسرائیل: برای حمله هفتم اکتبر «سال‌ها برنامه‌ریزی دقیق» شده بود

ماموران امنیتی اسرائیل می‌گویند بررسی دستگاه‌ها و مدارک دیجیتال که از شبه‌نظامیان حماس به دست آمده است نشان می‌دهد که سال‌ها بر روی «جزئیات و آمادگی» برای حمله هفتم اکتبر کار شده بود.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز خبرگزاری فرانسه نوشت اطلاعاتی که از شبه‌نظامیان اسیر یا کشته‌شده فلسطینی به دست آمده است نشان می‌دهد که هدف از این عملیات این بود که «بقدری غافلگیرانه باشد که روحیه مردم را خرد کند».

این اطلاعات از موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ، مکان‌یاب‌های جی‌پی‌اس، دوربین‌های گوپرو، نقشه و یادداشت‌ها نشان می‌دهد که برای حمله به پایگاه‌های نظامی و کیبوتص سال‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک واحد اطلاعات ارتش اسرائیل به نام «آمشات» این اطلاعات را استخراج کرده است که در مجموع «یک نقشه جنگ» را تصویر می‌کنند که «میزان جزئیات و آمادگی برای آن شگفتی بزرگی بود».

روزنامه نیویورک تایمز چهار روز پیش نوشته بود که نهادهای امنیتی اسرائیل به نقشه مرحله به مرحله حمله‌ای مشابه حمله هفتم اکتبر دست یافته بودند اما آن را یک سناریوی «تخیلی» تلقی کرده بودند.

ارتش اسرائیل بارها تاکید کرده که از عملیات حماس مطلع نبوده است، اما به نقص در سیستم اطلاعاتی و امنیتی اذعان کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز هفته گذشته گزارش داد مقام‌های اسرائیلی از طرح حمله حماس به این کشور که در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملی شد، از بیش از یک سال پیش اطلاع داشتند اما با این استدلال که غیرعملی است، آن را نادیده گرفتند.

نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه ۹ آذر گزارش داد اسناد، ایمیل‌ها و مصاحبه‌ها نشان می‌دهند مقام‌های اسرائیلی از بیش از یک سال قبل، طرح حمله هفتم اکتبر حماس را به دست آورده بودند.

در سندی حدود ۴۰ صفحه‌ای که مقام‌های اسرائیلی آن را «دیوار اریحا» نامیده‌اند، تهاجمی ویرانگر، نقطه به نقطه و به طور دقیق ترسیم شده است که رخ دادن آن منجر به کشته شدن حدود هزار و ۴۰۰ نفر شد.

نیویورک‌تایمز نوشت در سند ترجمه شده‌ای که به وسیله این روزنامه بررسی شده است، تاریخی برای حمله تعیین نشده اما یک حمله روش‌مند توصیف شده که برای غلبه بر استحکامات اطراف نوار غزه، تصرف شهرهای اسرائیل و حمله به پایگاه‌های نظامی کلیدی از جمله مرکز فرماندهی یک لشکر، طراحی شده بوده.

نیویورک‌تایمز نوشت: «حماس این طرح را با دقت تکان‌دهنده‌ای دنبال کرد».

بر اساس گزارش این روزنامه، در این سند، رگبار موشک در ابتدای حمله، پرتاب پهپادها برای از کار انداختن دوربین‌های امنیتی و استفاده از مسلسل‌های خودکار در امتداد مرز و افراد مسلح برای سرازیر شدن دسته‌جمعی با پاراگلایدرها، موتورسیکلت‌ها و نیروهای پیاده به داخل اسرائیل طراحی شده بوده که همه این موارد در حمله روز هفتم اکتبر اتفاق افتادند.

این طرح شامل جزییاتی در مورد مکان و اندازه نیروهای نظامی اسرائیل، مراکز ارتباطی و سایر اطلاعات حساس بوده است و همراه آن پرسش‌هایی در مورد این که حماس چگونه اطلاعات خود را جمع‌آوری کرده و آیا درز اطلاعاتی در داخل تشکیلات امنیتی اسرائیل وجود دارد یا نه، مطرح شده است.

نیویورک‌تایمز بر اساس اسناد و اظهارات مقام‌های اسرائیلی نوشت که این سند به طور گسترده در میان رهبران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل پخش شده اما کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این طرح حمله در این مقیاس، فراتر از توانایی‌های حماس است.