لشکرکشی ارتش خصوصی واگنر به سمت مسکو

یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی که طی ماه‌های گذشته برای روسیه در اوکراین جنگیده است به دنبال اختلافات فزاینده با مسکو اعلام کرد که نیروهایش را برای سرنگونی رهبری نظامی به مسکو اعزام خواهد کرد.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پریگوژین همچنین با در ساعات اولیه صبح شنبه اعلام کرد که نیروهایش را از اوکراین وارد خاک روسیه شده‌اند و به شهر روستوف که مقر فرماندهی ارتش روسیه در منطقه جنوبی است و بر جنگ اوکراین نظارت می‌کند رسیده‌اند.

هر چند که طی روزهای گذشته فرمانده گروه واگنر انتقادهای فراوانی علیه ارتش روسیه و به‌خصوص وزیر دفاع این کشور مطرح کرده بود، اما ادعای او مبنی بر بمباران نیروهای واگنر توسط ارتش روسیه باعث شد که او تصمیم بگیرد به سمت مسکو لشکرکشی کند.

پریگوژین با انتشار فایل صوتی مدعی شد که قرارگاه واگنر در خاک اوکراین روز جمعه مورد اصابت راکت‌ها، هلیکوپترها و آتش توپخانه قرار گرفته است و در این حمله حدود ۲۰۰۰ سرباز واگنر را کشته است.

او همچنین مدعی شد که این حمله به دستور ژنرال ارشد روسیه، والری گراسیموف و پس از ملاقات با وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو صورت گرفته و این دو تصمیم گرفته‌اند گروه واگنر را نابود کنند.

پریگوژین گفت که در پاسخ به این حمله، سربازان گروه واگنر، سرگئی شویگو را مجازات خواهند کرد و از ارتش روسیه خواست که مقاومت نکند. او گفت: «این یک کودتای نظامی نیست، بلکه یک راهپیمایی عدالت است.»

فرمانده گروه شبه نظامی ۲۵ هزار نفری واگنر که در ماه گذشت نقش اساسی در تصرف شهر باخموت اوکراین ایفا کرده بودند، طی ماه‌های گذشته بارها به صورت آشکار سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، و ژنرال ارشد روسیه را به بی‌کفایتی و نرساندن مهمات لازم به واگنر برای نبرد متهم کرده بود.

سرویس امنیتی «اف‌اس‌بی» روسیه نیز اعلام کرد علیه یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر، یک پرونده جنایی به اتهام «شورش مسلحانه» باز کرده است که می‌تواند منجر به زندانی شدن او به مدت ۲۰ سال شود. این سرویس همچنین از «جنگجویان» واگنر خواست تا از دستورات پریگوژین پیروی نکنند و او را بازداشت کنند و تحویل مسکو بدهند.

خبرگزاری اینترفاکس نیز به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان تحولات قرار گرفته و اقدامات لازم در حال انجام است.

همچنین خبرگزاری دولتی تاس نیز به نقل از یک منبع در یک سرویس امنیتی گزارش داد که تدابیر امنیتی جمعه‌شب در ساختمان‌های دولتی، تأسیسات حمل‌ونقل و سایر مکان‌های کلیدی در مسکو افزایش یافته و راه‌های منتهی به میدان سرخ مسکو و کاخ کرملین نیز مسدود شده‌اند.

همین‌طور خودروهای زرهی در نقاط مختلف شهر مسکو از جمله در برابر ساختمان وزارت دفاع مستقر شده‌اند.

همزمان با همین تحولات خبرگزاری رویترز تصاویری از نیروهای واگنر در شهر روستوف جنوب روسیه که یوگنی پروگوژین، رئیس واگنر می‌گوید نیروهایش کنترل آن را در دست دارند، منتشر کرده است.

تصاویری که از این شهر منتشر شده نشان می‌دهد که مردان مسلح در روستوف یک ساختمان دولتی را با سربازان و تانک‌ها احاطه کرده‌اند.

همچنین به تازگی ویدئویی منتشر شده که در آن یوگنی پریگوژین را در مقر نظامی ارتش روسیه در روستوف نشان می‌دهد. در این ویدئو پریگوژین می‌گوید که سربازانش شهر را محاصره کرده و به سمت مسکو می‌روند مگر اینکه سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه به دیدار او بروند.

در همین حال وزارت دفاع اوکراین نیز با آغاز تحولات جدید روسیه در توییتی نوشت: «ما داریم تماشا می‌کنیم.»

نور نیوز رسانه متعلق به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز به این تحولات واکنش نشان داد و با انتشار توییتی نوشت: «اقدامات گروه واگنر می‌تواند آثار روانی مخربی را داشته باشد اما این گروه فاقد حداقل توان لازم برای به چالش کشاندن ارتش روسیه است‌.»

نام گروه واگنر که رسماً شرکت نظامی خصوصی واگنر نامیده می‌شود اولین بار در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه مسکو، کریمه را به اشغال خود درآورد شنیده شد.

برخی می‌گویند که آژانس اطلاعات نظامی روسیه، GRU، مخفیانه گروه واگنر را تأمین مالی و بر آن نظارت می‌کند اما روسیه همواره هرگونه ارتباط واگنر با دولت را رد کرده است

در سال ۲۰۱۵، گروه واگنر در سوریه شروع به کار کرد و در کنار نیروهای طرف‌دار رژیم اسد جنگید و از میادین نفتی محافظت کرد.

این گروه از سال ۲۰۱۶ در لیبی فعال بوده و از نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر حمایت کرده است. گمان می‌رود که تا ۱۰۰۰ مزدور واگنر در به قدرت رساندن حفتر در دولت رسمی در طرابلس در سال ۲۰۱۹ شرکت داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۷ نیز گروه واگنر برای محافظت از معادن الماس به جمهوری آفریقای مرکزی دعوت شد. همچنین گزارش شده است که این گروه در سودان نیز فعال است و از معادن طلا محافظت می‌کند.