/

فعال‌سازی کمیته انتقال محکومین بین ایران و ترکیه؛ شهریار براتی‌نیا به ایران دیپورت شد

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه گذشته خواهان فعال شدن کمیته مشترک اجرای موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و ترکیه شدند، تنها دو روز بعد یک فعال سیاسی پناهجوی ایرانی به عنوان اولین قربانی این تصمیم به ایران دیپورت شد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری روز سه شنبه ۱۰ مرداد ماه میزبان حجابی کرلانگیچ، سفیر جمهوری ترکیه در تهران بود.

یکی از مسائلی که در این دیدار مطرح شد، موضوع انتقال محکومان دو کشور و فعال‌سازی کمیته مشترک اجرای موافقتنامه انتقال محکومین و تبادل زندانیان بین دو کشور بود.

تنها دو روز بعد از این دیدار، شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی سابق و فعال کارگری از ترکیە بە ایران مسترد شد.

گفته می‌شود، آقای براتی‌نیا درباره وضعیت حقوق بشر در مناطق لُرنشین ایران گزارش می‌داد و قبل از شروع خیزش سراسری به ترکیە پناهندە شدە بود.

دیپورت این فعال سیاسی پناهجو سبب افزایش نگرانی محافل حقوق بشری و به ویژه ایرانیان کنشگر و پناهجو در ترکیه شده است.

شماری از فعالان سیاسی و مدنی با انتشار  فراخوان با هدف جلوگیری از دیپورت معترضان خطاب به گروه‌های سیاسی اپوزسیون و سازمان‌های حقوق بشری خواهان اقدام فوری آنها شده‌اند.

در این فراخوان که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته، تاکید شده که خطر دیپورت پناهجویان ایرانی از ترکیه به ویژه معترضانی که اخیرا و به دلیل فشارهای امنیتی به ترکیه پناه آورده‌اند، شدت گرفته است.

در این فراخوان آمده است که روندهای قانونی دیگر نه تنها رعایت نمی‌شوند بلکه دولت ترکیه بسیاری را بدون تشریفات قانونی و بدون در نظر گرفتن خطر احکام سنگین احتمالی که پناهجویان را تهدید می‌کند، آن‌ها را به کمپ‌های دیپورت زمینی برای تحویل به جمهوری اسلامی، منتقل کرده است.

در فراخوان کنشگران سیاسی و مدنی تاکید شده، ضروری است که همه‌ گروه‌ها این موضوع بحرانی را برنامه‌ مشترک خود برای اقدامی فوری و هماهنگ در نظر بگیرند.