فعالان زن افغان تصمیم سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن طالبان را خطرناک دانستند

در واکنش به نشست سازمان ملل در دوحه قطر برای بررسی به رسمیت شناختن طالبان «ائتلاف زنان افغان برای تغییر» در نامه سرگشاده‌ به دبیرکل سازمان ملل به این اقدام اعتراض کرده و آن را خطرناک توصیف کردند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

در واکنش به نشست سازمان ملل در دوحه قطر برای بررسی به رسمیت شناختن طالبان «ائتلاف زنان افغان برای تغییر» در نامه سرگشاده‌ به دبیرکل سازمان ملل به این اقدام اعتراض کرده و آن را خطرناک توصیف کردند.

به گزارش فرانیوز، در نامه سرگشاده فعالان زن به دبیرکل سازمان ملل آمده است: «سیاست مماشات و رشوه به طالبان نتیجه برعکس داشته است.»

زنان افغان امضا کننده نامه تاکید کرده اند: «با نگرانی گام‌های خطرناکی که سازمان ملل متحد در راستای به رسمیت شناختن طالبان برداشته را می‌بینیم.»

در این نامه تاکید شده است: با وجود گزارش‌های متعدد دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) و گزارشگر ویژه حقوق بشر، جامعه بین المللی از جمله سازمان ملل به کار خود ادامه داده و با سیاست مماشات و رشوه به طالبان به این امید که منجر به تغییر نگرش طالبان نسبت به زنان افغان و سایر جوامع آسیب پذیر از جمله اقلیت‌های مذهبی و قومی شود، اما نتیجه برعکس داشته است.

این گروه از زنان افغان می‌گویند: هر کشور یا سازمانی بین‌المللی که یک گروه تروریستی را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت بشناسد را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم. چنین حرکتی خیانت دیگری به امیدهای خیانت‌شده میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان است که به دلیل جنسیت‌شان توسط گروه تروریستی طالبان با آپارتاید روبرو هستند.

در بیانیه تاکید شده کسانی از رهبران طالبان که امینه محمد و دیپلمات‌های غربی با آنها تعامل دارند، تصمیم‌گیرنده نیستند، تصمیم‌گیری در دست هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان است که از دیدار با امینه محمد ابا ورزید.

فعالان زن از سازمان ملل می‌خواهند در راستای بیطرفی این سازمان و حفاظت از حقوق مردم افغانستان طالبان را به رسمیت نشناسد.

«ائتلاف زنان افغان برای تغییر» متشکل از زنان سیاستمدار، فعال حقوق بشر، خبرنگار و فعالان مدنی است.

امینه محمد، معاون معاون دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه از احتمال به رسمیت شناختن حکومت افغانستان از سوی این سازمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد به رسمیت شناختن امارت اسلامی به مسئولیت‌پذیری حکومت فعلی افغانستان کمک کند.