/

فراخوان تجمع ایرانیان سراسر دنیا در اعتراض به احکام اعدام در شنبه ۳۰ اردیبهشت

به دنبال احتمال اجرای احکام اعدام ده ها شهروند در زندان های مختلف سراسر کشور، ایرانیان مقیم دیگر کشورها با راه اندازی تجمات اعتراضی و کمپین هایی در راستای مخالفت با اجرای این احکام به خیابان ها رفتند و در تازه ترین اقدام فراخوانی برای تجمع ایرانیان در سراسر دنیا در شنبه 20 می صادر شد.

خواندن این مطلب 15 دقیقه طول میکشد.

به دنبال احتمال اجرای احکام اعدام ده ها شهروند در زندان های مختلف سراسر کشور، ایرانیان مقیم دیگر کشورها با راه اندازی تجمات اعتراضی و کمپین هایی در راستای مخالفت با اجرای این احکام به خیابان ها رفتند و در تازه ترین اقدام فراخوانی برای تجمع ایرانیان در سراسر دنیا در شنبه ۲۰ می صادر شد.

به گزارش فرانیوز، در هفته گذشته ایرانیان در کشورهای استرالیا، آلمان، نروژ، دانمارک، بریتانیا، آمریکا و سوئد برای اعلام انزجار از جمهوری اسلامی و اعتراض به اعدام شهروندان ایرانی به خیابان ها رفتند.

روز شنبه نیز ایرانیان از جمله در سیدنی استرالیا، اسلو، پایتخت نروژ، و برلین، پایتخت آلمان، تجمع کردند. آنان نام زندانیان در خطر اعدام را فریاد زدند و علیه جمهوری اسلامی ایران شعار دادند و گفتند که انقلاب مردم ایران تا پیروزی ادامه خواهد یافت.

همچنین گروهی از ایرانیان در اعتراض به اعدام‌های گسترده در ایران از جمله اعدام شهروندان بلوچ در هفته‌های گذشته، با درخواست قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی، مقابل ساختمان وزارت امور خارجه بریتانیا تجمع کردند.

شماری از معترضان ایرانی در برلین در اعتراض به «سکوت دولت‌های غربی به بهانه مبادلات اقتصادی» با جمهوری اسلامی و «چشم‌پوشی از جنایات حکومتش»، روز دوشنبه، ۲۵ اردبهشت، مقابل وزارت خارجه آلمان تجمع کردند.

این تجمع را پلتفرم «بلندگو» به‌دنبال افزایش شمار اعدام‌ها در ایران راه‌اندازی کرده بود.

بلندگو، «سکوت» دولت‌های غربی مقابل اعدام‌ها در ایران را «شرم‌آور و دردناک» خوانده که «به بهای جان انسان‌ها در ایران تمام می‌شود».

جمعی از ایرانیان مقیم کشورهای نوردیک (دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد) با هدف ایجاد اتحاد میان دیاسپورای ایرانی و تاکید بر تروریستی اعلام کردن سپاه در اتحادیه اروپا، شنبه ۲۰ می مصادف با ۳۰ اردیبهشت در شهر گوتنبورگ سوئد در تظاهراتی علیه جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان «برای ایران» شرکت می کنند.

همچنین اعتراض با احکام اعدام از دیگر اهداف برگزاری این تجمع است.

همچنین اکانت های حقوق بشری و فعالان سیاسی در توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی با برپایی طوفان های توئیتری از روزهای گذشته خواهان توجه سیاستمداران و دولتمردان کشورهای اروپایی و غربی به رشد فزاینده اجرای احکام اعدام در ایران شدند.

از این روز فراخوان هایی از سوی فعالان سیاسی و حقوق بشری و همچنین حقوقدانان و کابران در توئیتر بازنشر می شود که براساس آن از همه ایرانیان مقیم در کشورهای مختلف سراسر دنیا خواسته شده تا در اعتراض به اجرای احکام اعدام دهها شهروند به  خیابان آمده و نسبت به این موج فزاینده اعدام ها هشدار داده و از مجامع بین المللی بخواهند تا نسبت به این جنایات واکنش نشان دهند.

از جمله حامد اسماعیلیون در توئیتی نوشت: شنبه بیستم می. یک‌صدا علیه اعدام.

سازمان حقوق بشر ایران نوشت که به ۲۲ زندانی در اصفهان، از جمله دو زن در زندان دستگرد و چهار زن دیگر در زندان زنان دولت‌آباد ابلاغ شده است که حکم زندانشان در روزهای آینده اجرا خواهد شد. یکی از این زنان به نام سمیرا عباس، کودک-همسری است که به اتهام قتل شوهرش به اعدام محکوم شده است.

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) درباره «تداوم موج کم‌سابقه اعدام‌ها در ایران» از جامعه بین‌الملل خواست تا تمام توان را برای متوقف کردن ماشین کشتار در ایران به کار گیرد.

سازمان حقوق بشر ایران که نهادی مستقر در نروژ است، همچنین نوشت که بیش از ۱۲ زندانی سیاسی در زندان‌های ایران در خطر فوری اعدام قرار دارند و از کفیل‌های سیاسی آنان خواست تا کارزارهای خود را از سر گیرند.

در این میان، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی در پرونده موسوم به خانه اصفهان، به محاربه متهم شده‌اند. فعالان و پژوهشگران حقوق بشر گفتند که آنان تحت شکنجه وادار به اعتراف علیه یکدیگر شده‌اند. در ویدیو اعتراف آنان که از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران پخش شد، متهمان «سناریوی تحمیلی»‌ را علیه خود و هم‌پرونده‌ای‌هایشان تکرار کردند. همچنین خانواده آنان تحت فشار و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

دو شهروند افغان به نام‌های محمد رامز رشیدی و نعم هاشم قتالی، نیز در ارتباط با پرونده حمله مسلحانه به شاهچراغ در بهمن ۱۴۰۱ به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند.

شش زندانی سیاسی نیز در اهواز که با حبیب اسیود شهروند عرب ایرانی هم پرونده بودند، در خطر اعدام قرار دارند. آقای اسیود رهبر پیشین جنبش انضال ۱۶ اردیبهشت اعدام شد.

این شهروندان ایرانی، علی مجدم، محمدرضا مقدم، عدنان غبیشاوی، معین خنفری، حبیب دریس و سالم موسوی نام دارند و در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب اهواز به اتهام بغی به مرگ محکوم شدند. بغی به معنی قیام مسلحانه علیه حکومت و اساس نظام جمهوری اسلامی است.

مجاهد کورکور نیز زندانی سیاسی دیگری است که در خطر اعدام قرار دارد. او که همانند دیگران تحت شکنجه اعتراف کرده است، در آذر ماه سال گذشته در ارتباط با اعتراض‌های سراسری مردم علیه حکومت در شهر ایذه بازداشت شد و در یک پرونده جداگانه او را به کشتن کیان پیرفلک متهم کردند.

خانواده کیان پیرفلک، کودک ایذه‌ای که در جریان ناآرامی‌های سراسری کشته شد، می‌گویند که کورکور را قاتل او نمی‌دانند.

پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و رئیس قوه قضاییه و سفارت جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا خواسته بود تا فورا برای لغو حکم اعدام شش شهروند عرب ایرانی اقدام کنند. این سازمان همچنین گفت که این افراد تحت شکنجه‌هایی چون کتک، بی‌خوابی اجباری، شوک الکتریکی، آویزان کردن و همزمان فرو کردن سر در آب و القای حس خفگی، و ضربات شلاق تن به اعترافات اجباری داده‌اند.