/

عفو بین‌الملل: مقامات با برداشتن عبارت «گشت ارشاد» از روی خودروها نمی‌توانند مردم را فریب دهند

پس از حضور مجدد نیروهای "گشت ارشاد" در خیابان‌های ایران، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که جامعه بین‌‌المللی باید در کنار زنان و دختران ایران که از ظلم و ستم روزافزون رنج می‌برند، بایستد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه درباره افزایش سرکوب‌ها علیه زنان و دخترانی که حجاب اجباری جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کنند شرح داده و اعلام کرده که این سرکوب‌ها تشدید شده است.

در این بیانیه اشاره شده است که از اواخر فروردین ماه تاکنون بیش از یک میلیون زن در داخل ایران پیام‌هایی دریافت کرده‌اند.

در این پیام‌ها هشدار داده شده که پس از اینکه دوربین‌ها تصاویر بدون روسری آنها را ثبت کردند، وسایل نقلیه آنها ممکن است مصادره شود.

در بیانیه همچنین آمده است که علاوه بر این، زنان بی‌شماری از دانشگاه‌ها تعلیق یا اخراج، از شرکت در امتحانات نهایی محروم و از دسترسی به خدمات بانکی و حمل‌ونقل عمومی محروم شده‌اند. 

همچنین صدها کسب و کار نیز به دلیل عدم اجرای مقررات حجاب اجباری پلمپ شده‌اند.

آگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد: پلیس اخلاقی در ایران بازگشته است. مقامات نمی‌توانند با برداشتن عبارت “گشت ارشاد” از روی لباس‌ها و ون‌های گشت، کسی را فریب دهند.

وی افزود: آنهم در حالیکه همزمان مجریان ظلم و ستم جمهوری اسلامی را تشویق می‌کنند که بدون ترس از هرگونه مجازاتی، با زنان و دختران همان رفتار خشونت آمیزی را داشته باشند که مهسا امینی داشتند. اکنون سرکوب به کمک فناوری‌های نظارت انبوه که قادر به شناسایی زنان بدون حجاب در خودروها و فضاهای عابر پیاده هستند، تشدید شده است.

عفو بین‌الملل در بخشی از بیانیه تصریح کرده است که مقامات جمهوری اسلامی باید از طرح‌های تنبیه زنان و دختران به دلیل استفاده از حقوق برابری، حریم خصوصی و آزادی بیان، مذهب و عقیده خودداری کنند.

این سازمان بین‌المللی افزوده است: جامعه بین‌المللی نباید در حالی که مقامات ایران ظلم بر زنان و دختران را تشدید می‌کنند، بیکار بماند. واکنش دولت‌ها نباید به بیانیه‌های عمومی و مداخلات دیپلماتیک محدود شود، بلکه باید شامل پیگیری‌های قانونی برای پاسخگو کردن مقامات ایرانی به دلیل صدور دستور، برنامه‌ریزی و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر علیه زنان و دختران باشد.

سازمان عفو بین الملل در پایان بیانیه تاکید کرده است؛ همه دولت‌ها باید تمام تلاش خود را برای حمایت از زنان و دخترانی که از آزار و اذیت جنسیتی و نقض جدی حقوق بشر در ایران فرار می‌کنند، انجام دهند. آنها همچنین باید این اطمینان را حاصل کنند که زنان به روش‌های سریع و ایمن پناهندگی دسترسی دارند و تحت هیچ شرایطی به زور به ایران بازگردانده نمی‌شوند.