اعدام در جمهوری اسلامی
/

عفو بین‌الملل: حکومت ایران از اعدام به عنوان ابزار سرکوب استفاده می کند

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعدام میلاد زهره‌وند را هشتمین اعدام در ارتباط با اعتراضات زن، زندگی، آزادی عنوان و تاکید کرد که جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک از اعدام‌های خودسرانه به عنوان «ابزار سرکوب» استفاده می‌کند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، عفو بین‌الملل روز جمعه سوم آذر ماه در بیانیه‌ای تاکید کرد که از گزارش‌های مربوط به اعدام میلاد زهره‌وند در زندان مرکزی همدان شوکه شده است. این سازمان در بیانیه خود تاکید کرد که جامعه جهانی باید از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهد تا «اعدام ها» را فورا و به طور رسمی «تعلیق» کنند.

این سازمان حقوق بشری، گفت که اعدام میلاد زهره‌وند تنها چند روز پس از آن انجام شد که رسانه‌های دولتی ایران روز ۲۲ آبان بدون ذکر نام او، خبر دادند که دیوان عالی کشور حکم اعدام یک نفر را در ارتباط با پرونده «مرگ یک نیروی سپاه پاسداران» در جریان اعتراضات را تایید کرده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه اوایل سال جاری نیز رسانه‌های دولتی از صدور حکم اعدام برای یک نفر در این پرونده توسط دادگاهی در همدان خبر داده بودند، افزود که چند ماه بعد فعالان حقوق بشر فاش کردند که این فرد محکوم به اعدام جوانی به نام «میلاد زهره‌وند» است.

در بیانیه عفو بین‌الملل همچنین آمده که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، حکم اعدام میلاد زهره‌وند را «بدون اطلاع خانواده‌اش» در روز پنج‌شنبه ۲ آذر اجرا کرده است.

عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران «به شکل سیستماتیک»، افراد را پس از محاکمه‌های به شدت ناعادلان» اعدام می‌کند، افزود که مقام‌های حکومت ایران «از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب» استفاده می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید که میلاد زهره‌وند در جریان بازداشت تا اجرای حکم اعدام از «دسترسی به وکیل» محروم بوده است.