عربستان به زودی میزبان مذاکرات صلح اوکراین خواهد بود

وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در روزهای آینده میزبان نشست صلح اوکراین و روسیه خواهد بود.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت که روسیه اعلام کرده است که در این نشست شرکت نخواهد کرد چنانکه در اجلاس مشابه ماه گذشته در کپنهاک شرکت نکرد.

ساعاتی پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پس از دیدار با رهبران کشورهای آفریقایی در یک کنفرانس خبری گفت پیشنهاد مذاکره برای صلح با اوکراین را رد نخواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود تصریح کرده است که هنوز فهرست کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس جده منتشر نشده است، هر چند گفته می‌شود که کشورهایی نظیر ژاپن و انگلستان در این نشست حضور خواهند یافت.

از سوی دیگر به گزارش وال‌استریت ژورنال، اروپا و آمریکا قصد دارند با افزایش همکاری با کشورهای مهم «در حال توسعه» و کشورهای موسوم به «جنوب جهانی»، حمایت بین‌المللی برای صلح در اوکراین را جلب کنند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که این نشست در روزهای ۱۴ و ۱۵ مرداد برگزار خواهد شد.

بنابر این گزارش، مقامات ۳۰ کشور به جده خواهند رفت اما دقیقا مشخص نشده است که چه کشورهایی در مذاکرات حاضر خواهند بود.

اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا از کشورهایی هستند که بنا بر گزارش وال استریت ژورنال در نشست حاضر خواهند بود و بریتانیا، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا نیز حضور در این نشست را تایید کرده‌اند.

روسیه و اوکراین پیش‌تر بارها تاکید کرده‌اند که برای مذاکرات صلح پیش‌شرط‌هایی دارند که بدون تحقق آنها مذاکره نمی‌کنند.

اوکراین می‌گوید تا زمانی که نیروهای روسیه به پشت مرزهای ۱۹۹۱ بازنگردند حاضر به مذاکره نیست. درخواستی که کرملین به شدت با آن مخالف است. روسیه می‌گوید اوکراین باید واقعیت موجود در مرزهای اقلیمی و سرزمینی را بپذیرد و با توجه به آن مذاکره کند.

در ماه مه گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به مناسبت اجلاس اتحادیۀ عرب در جده به عربستان سفر کرد و به همین مناسبت کشورهای عرب را متهم نمود که بر جنایات روسیه در اوکراین چشم بسته‌اند.

عربستان از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه اشغال اوکراین و الحاق مناطقی از شرق این کشور توسط روسیه پشتیبانی کرده است. عربستان در عین حال به همکاری نزدیک خود با روسیه در زمینۀ تعیین سیاست‌های نفتی از جمله کاهش تولید نفت در اکتبر گذشته ادامه داده است.